MotoPlus_03_2025
Suzuki Hayabusa toch geen uitloopmodel Goed nieuws voor highspeed-fans: de legendarische Suzuki Hayabusa is toch geen uitlopend model. Naast drie nieuwe kleuren krijgt het icoon een Euro5+-update. De Euro5+-horde wordt genomen door aanpassingen aan het uitlaatsysteem en het onboard- diagnose-systeem. Dat is gelukkig niet ten koste gegaan van de prestaties van de Hayabusa. De 1.340 cc metende vier- in-lijn levert net als voorheen 190 pk bij 9.700 toeren en 150 Nm bij 7.000 toe- ren. De 2025-uitvoering van de Suzuki Hayabusa is er voor € 22.399,-. Legaal tussen de file door in Frankrijk In Frankrijk is het sinds begin dit jaar voor motorrijders toegestaan om onder bepaalde omstandigheden tussen files door te rijden op snelwegen en wegen met twee rijstroken. Yamaha in Formula E Yamaha gaat samen met Lola Cars en ABB deelnemen aan de FIA Formula E, ook wel bekend als de F1 voor elek- trische raceauto’s. De rol van Yamaha blijft beperkt tot het bouwen van de aandrijving, dus alleen de motor en ver- snellingsbak. Dat zijn enorm belangrijke onderdelen in de Formula E omdat alle teams dezelfde banden en hetzelfde rij wielgedeelte gebruiken. Dat past mooi bij de ambitie om in 2050 volledig kli- maatneutraal te produceren, bovendien bouwt Yamaha hiermee een schat aan ervaring op met betrekking tot de accu- efficiëntie. KORT GEHOUDEN NEWSFL ASH MOTOPLUS 9 elektronisch afsluitbare zijkoffers ronden het plaatje af. Spin in dat elektronicaweb is een 178 mm groot TFT-touchscreen dat uiteraard is voorzien van Bluetooth connectivity (via Indian’s Ride Command app te koppelen aan je smartphone). Wanneer Indian’s nieuwe 112 PowerPlus- modellen bij de dealer staan, is nog niet exact bekend, de prijzen daarentegen wel: de Chief tain en Roadmaster zijn er vanaf respectievelijk € 39.190,- en € 41.990,-, de Challenger en de Pursuit vanaf € 39.190,- en € 42.090,-. Bij de nieuwe Sport Chief RT bewandelt de Amerikaanse traditiefabrikant een beetje dezelfde weg als bij haar Scout line-up: op dezelfde basis verschillende modellen creëren door simpelweg een andere randaankleding te kiezen. De basis van de Chief-lijn is daarbij een stalen dubbel wiegframe met daarin gelepeld dat heerlijk authentiek ogende, luchtgekoelde Thunderstroke-blok met zijn fraaie koelribben. Goed voor een vette 156 Nm koppel! Daaromheen creëerde Indian een voor cruiser- begrippen sportieve aankleding, zowel tech- nisch als optisch. De Sport is uitgerust met slanke koffers, een klein topkuipje (club fairing) en 152 mm risers met daarin geklemd een rela- tief breed stuur. In combinatie met de ‘forward controls’ zou dat in een ontspannen zithouding moeten voorzien. Het sportieve thema wordt doorgezet bij het rijwielgedeelte, aan de voorzijde bijvoorbeeld geen conventionele telescoopvork, maar een upside-down exemplaar van KYB. Achter wordt de boel afgeveerd door een paar FOX schok dempers, waarvan de in- en uitgaande demping instelbaar is. De Sport rolt op een 19-inch voor- en 16-inch achterwiel met Metzeler Cruisetec schoeisel rond de velg. Aan de voorzijde ook twee Ø 320 mm remschijven met een paar radi- ale vierzuiger remklauwen van Brembo. Ook de Indian Sport Chief RT kan daarbij bogen op tal van elektronische hulpjes, met onder meer een rond TFT-touchscreen (met Bluetooth connectivity), ABS, cruise-control en keyless start. De nieuwe Sport Chief RT komt er in drie kleuren, zwart, rood en grijs, prijzen beginnen bij € 28.290,-. Zie voor meer info en alle beschikbare kleuren www.indianmotorcyclebenelux.com . SPORT CHIEF RT
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3