MotoPlus_03_2025
INDIAN 112 POWERPLUS EN SPORT CHIEF RT 8 MOTOPLUS NEWSFL ASH NEWS- FLASH Het actuele PowerPlus-blok meet nog 108 cubic inches, ofwel 1.768 cc, en is goed voor een gezonde 122 pk en 178 newtonmeter koppel. Door een twee millimeter grotere boring (nu 110 mm) bij een gelijkgebleven slag (96,5 mm) bedraagt de cilinderinhoud van de nieuwe een imposante 1.834 cc. Daaruit genereert het PowerPlus 112-blok, zoals het nu officieel heet, 126 pk en – veel belangrijker – 181,4 newtonmeter koppel, dat al bij 3.800 toeren wordt vrijgegeven. Een heerlijk koppel rijk blok zo op het eerste gezicht, dat uitermate goed past in een dikke touring of bagger. Aldus zal geschieden, want de Chieftain, Roadmaster, Challenger en Pursuit krijgen allemaal de beschikking over het nieuwe aggregaat. Zeker bij die eerste twee is dat best opmerkelijk, tot nog toe werd het duo namelijk MOTORNIEUWS 2025 aangedreven door de luchtgekoelde, 1.890 cc metende 116 Thunderstroke V-twin. Zowel de Chieftain en Roadmaster als de Challenger en Pursuit vertonen optisch grote gelijkenissen, waarbij de toevoeging van een topkoffer bij de touringmodellen Roadmaster en Pursuit het grootste verschil lijkt met hun bagger opponenten. Dat is het niet helemaal, op de nieuwe Chieftain en Roadmaster is de kuip bijvoorbeeld aan de vork gemonteerd en niet aan het frame. Alle vier komen ze er in twee verschillende versies: Limited en Dark Horse. Prestaties en specificaties van beide uitvoerin- gen zijn identiek, het enige verschil zit ’m in de kleur van het blok, dat zich op de Dark Horse van een meer duistere kant laat zien. Het kwartet heeft ook op het gebied van uit rusting en rijwielgedeelte het een en ander gemeen. Een led-koplamp met geïntegreerde dagrijverlichting, evenals een Ø 43 mm upside- down voorvork en achterschokdemper met instelbare veervoorspanning en veerwegen van respectievelijk 130/114 millimeter bij- voorbeeld. En ook een bijzonder uitgebreid elektronicapakket behoort tot de gemeen- schappelijke delers. Dit omvat onder meer hel- lingshoekafhankelijk(e) ABS en tractiecontrole, drie rijmodi, Bike Hold Control (wegrijhulp op een helling) en een nieuw gecombineerd remsysteem. Daarnaast beschikken de machi- nes ook over een aantal ingenieuze nieuwe veiligheidsfeatures zoals Blind Spot Warning (dodehoekwaarschuwing), Tailgate Warning (signaleert wanneer er iemand te dicht achter je rijdt) en Rear Collision Warning (waarschuwt achterliggers die te snel naderen middels lichtsignalen). Cruise-control, keyless start en Indian trapt het nog redelijk frisse jaar af met een behoorlijke update van haar dikke PowerPlus-blok, dat onder meer dienst doet in de Challenger waarmee Indian afgelopen jaar het Amerikaanse King of the Baggers kampioenschap naar zich toe trok. De vloeistofgekoelde 60° V-twin krijgt er zowel enkele pk’s als newtonmeters bij en vindt zijn weg meteen al naar vier modellen. Daarnaast krijgt de Chief-lijn uitbreiding in de vorm van de nieuwe Sport Chief RT!
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3