MotoPlus_03_2025

WARMDRAAIEN MOTOPLUS 5  WARMDRAAIEN 03 / 2025 Het was tijdens de vorige editie van MOTORbeurs Utrecht dat ik Arie Versteeg ontmoette op onze stand. Arie had slechts één prangende vraag: of we interesse hadden om zijn Suzuki DL650 V-Strom met destijds zo’n drie ton op de klok te demonteren voor een reportage in MotoPlus? Lust een koe gras? Natuurlijk hadden we dat! Een belletje naar Suzuki-importeur BV Nimag, waar ze de beschikking hebben over een werkplaats plus de juiste gereedschappen voor een dergelijke ingrijpende klus, was snel gemaakt, en ook bij Suzuki was het enthousiasme groot om aan deze klus te beginnen. Niet zo gek natuurlijk, want hoe vaak maak je het mee dat je één van je eigen producten na ruim 300.000 door een consument gereden kilo­ meters kunt demonte- ren? Een betere testcase bestaat er niet! Aangezien Arie nog net niet leeft op zijn V-Strom en nagenoeg alles op twee wielen doet, van woon-werkverkeer tot stevige (offroad)vakantietrips, besloten we om de demontage van zijn Suzuki in het najaar te plannen, vlak na Arie’s terugkomst van een korte offroad-vakantie in de Pyre­ neeën. Dat zette nog bijna een streep door het hele verhaal, zoals je vanaf pagina 48 kunt lezen, maar uiteindelijk stond de V-Strom met 324.000 (!) kilometer klaar op de ‘snijtafel’ van Suzuki’s Gertjan Hanse. Hoe de diverse vitale onderdelen van de V-twin er na de demontage uitzagen, lees en zie je verderop, maar een klein tipje van de sluier wil ik hier alvast even oplichten: het overgrote merendeel van de onderdelen viel nog keurig binnen de door Suzuki gestelde slijtagelimieten en kon probleemloos weer worden gebruikt. Dat is ook precies wat er is gebeurd, want na deze tijdelijke ‘ter beschik- kingstelling aan de wetenschap’ is de V-Strom 650 van Arie weer keurig tot aan het laatste boutje in elkaar gezet – en nee, er bleven geen boutjes over –, waarbij de onderdelen die echt aan vervanging toe waren zijn vervangen, en inmiddels staan de eerste paar duizend kilo­ meters alweer op de klok van de Suzuki. Betere reclame kun je je als motorfabrikant niet wensen en de kilometers op en de staat van Arie’s V-Strom zijn absoluut een statement als het gaat om de vitaliteit van Suzuki’s 650cc V-twin. Dat is kortom een keiharde noot om te kraken voor Vadertje Tijd. Niet zo gek dus dat Suzuki dit blok, waar- van de basisconstructie feitelijk al uit eind jaren negentig stamt, nog steeds gebruikt in haar SV650 en V-Strom 650, waarbij laatstgenoemde afgelopen jaar ook weer ‘gewoon’ de op twee na best verkochte Suzuki in Nederland was. Ook dat zegt iets. Ben je eind deze maand op de MOTORbeurs Utrecht, en zie je op onze MotoPlus-stand een ‘doodgewone’ Suzuki V-Strom 650 staan, loop dan zeker even langs, want dat is de V-Strom van Arie Versteeg die even vier dagen rust heeft gekregen, maar direct na de beurs – business as usual – gewoon weer verdergaat met kilometers vreten! Jeroen Hidding, Hoofdredacteur MotoPlus Acht keer de aarde rond SUZUK I ’ S 650CC V-TWIN I S EEN KE IHARDE NOOT OM TE KRAKEN VOOR VADERTJE T I JD 324.000 kilometer. Dat is acht keer de aarde rond of bijna 90 procent van de afstand naar de maan. En nee, het is niet de kilometerstand van onze bedrijfsbus, maar wel de volledig zelf bij elkaar gereden tellerstand van Arie Versteeg’s Suzuki DL650 V-Strom uit 2013, die je verderop in deze MotoPlus in gedemonteerde staat tegenkomt. A je to! Klus geklaard na twee dagen intensief sleutelen. Iemand de montagehandleiding gezien trouwens? Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3