MotoPlus_03_2025

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 37  geschikt moeten zijn voor alle wegomstandig­ heden, ook al worden de gaskleppen in deze modus – kenmerkend voor MV – aanvankelijk iets te enthousiast geopend. Ook de vering is geschikt voor alle wegomstandigheden en laat je bijna majestueus over het asfalt zweven, zelfs op echt hobbelige wegen. Vlot opschakelend door de licht schakelende ver- snellingsbak – bij voorkeur met de quickshifter, want de koppeling werkt vrij zwaar – en de Enduro Veloce glijdt uiterst elegant in het rond, waarbij hij zich niets van de ondergrond lijkt aan te trekken. Het is alleen niet zo makkelijk om aan de aanwezige verbrandingsakoestiek te ‘ontsnappen’. Laten we het zo zeggen: een MV komt er misschien mee weg, maar van zo’n bijna race-achtig geluid bij iedere gasstoot en het hoogfrequente getrompetter als je ’m op zijn staart trapt moet je wel houden. Nou ja, er staat niet voor niets ‘Veloce’ in de typeaandui- ding en dat schept bepaalde verwachtingen, net als de twee hoofdletters M en V. Oké, eens kijken. Oordopjes in, aanvallen en … de volgende verrassing. Eenmaal op de juiste manier uitgedaagd, levert de driecilinder subjectief bekeken een heel lineaire en akoes- tisch gezien lekker dramatische dynamiek, die dankzij de snel reagerende quickshifter ook nog eens wordt opgedeeld in zes spectacu- laire porties. Het is allemaal best veeleisend, opwindend en soms bijna race-achtig, maar met andere woorden weer heel erg MV. Maar door het hoge gewicht, het grote frontale oppervlak en vooral de lange overbrengings­ verhouding gaat gevoelsmatig een deel van de beloofde 124 paardenkrachten verloren. En in feite veel van de beloofde 240 kilometer per uur topsnelheid: bijna 30 in getal zelfs. Dat is dan weer niet zo MV. Over getallen gesproken: 254 kilo is behoorlijk veel, zeker als je je niet alleen rechtdoor wilt verplaatsen, maar af en toe ook eens afslaat. Die kilo’s laten zich bij iedere verandering van richting voelen. De nogal inactieve, diepe zit­ positie, zelfs op de hoogste zithoogte, maakt het er niet makkelijker op. De kilo’s vragen ook om een krachtige greep in het remhendel, wat de toch al aanwezige oprichtneiging van deze Italiaanse kolos nog eens versterkt. De veerelementen kunnen de kilo’s qua demping echter makkelijker aan, ondanks de duidelijke »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3