MotoPlus_03_2025

VERGELIJKINGSTEST 21-INCH MIDDENKLASSE ALLROADS 34 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST Weer allroads dus. Tja, het is nu eenmaal met afstand het populairste motorsegment in Nederland. Het verhaal is inmiddels bekend. Eerst werden de motoren steeds groter en de kilo’s steeds talrijker. Vervolgens bleek een fiets met rond de 1.000 cc cilinderinhoud en 100 pk vermogen eigenlijk al meer dan genoeg. En ten slotte keerde de lichtheid van het (offroad) bestaan terug, waarna de motoren in dit genre peziger werden, de voorwielen groter en de banden steeds grover genopt. Als je deze varia- belen in het wilde weg door elkaar husselt, kom je uit bij het huidige aanbod allroads. En het feit dat de echte offroad-inzet van dit soort motoren in de overgrote meerderheid van de gevallen eerder een ‘mooi dat het kan’ blijft in plaats van ‘gaan we doen’, is ook niets nieuws. In het echte motorleven draait het vooral om overzicht, ergonomie, reiscomfort en een ongedwongen rijdynamiek: been there, done that, thank you too! En toch zijn er zelfs in deze zogenaamd vertrouwde sferen tussen Ténéré, Africa Twin en GS altijd crossovers en verrassingen die het hart van de individualist verwarmen. Misschien wel een van de grootste verras­ singen van dit moment komt uit het Italiaanse Varese. Het hoofdkwartier van MV Agusta is altijd de bron geweest van emotioneel geladen tweewielers met een radicale uitstraling. Nooit eerder in de 80-jarige geschiedenis van het bedrijf rolde er echter een allroad als de Enduro Veloce uit de fabriekshallen in Varese. Daarbij lijkt MV’s primeur zich op het eerste oog weinig aan te trekken van het zorgvuldig gecultiveerde aura van het merk. De Enduro Veloce is namelijk fors, krachtig en niet bepaald pezig. Meer dan 250 kilo gewicht bevestigt deze indruk. Is dat nog middenklasse? Scusi, het woord ‘middenklasse’ wordt in Varese ver- moedelijk met de hoogste straf bestraft. Op het tweede gezicht maakt de MV dit, in ieder geval naast de weegschaal, ook duidelijk. Het is namelijk een prachtig gedetailleerde machine, van de swingarm tot aan de kleinste kapjes en van de sierlijke houder van het navigatiesys­ teem tot de prachtige Excel-spaakwielen en de Termignoni-uitlaatdempers. Extravagante mechanische oplossingen zoals de verbinding tussen het schakelmechanisme en het kop- pelingshendel en natuurlijk het prijskaartje – vanaf 26.300 euro –, dat klinkt dan weer heel erg vertrouwd MV Agusta. Te duur? De Enduro Veloce is in ieder geval een heel stuk goed­ koper dan de limited edition ‘LXP Orioli’, die een eerbetoon is aan de legendarische Cagiva

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3