MotoPlus_03_2025
KAWASAKI Z900 EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 31 MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, twee bovenliggende ketting- aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbus- sen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 36 mm, geregelde katalysator, 520 watt dynamo, 12 V/8 Ah accu, kabelbediende natte meerplaatskoppeling (anti-hop), zesversnellingsbak, O-ring ketting, secun- daire overbrenging 44 : 15. Boring x slag 73,4 x 56,0 mm Cilinderinhoud 948 cc Compressie 11,8 : 1 Max. vermogen 91,0 kW (124 pk) bij 9.500 tpm Max. koppel 97,4 Nm bij 7.700 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, instel- baar op veervoorspanning en uitgaande demping (volledig instelbaar), aluminium swingarm met linksysteem en mono schokdemper (Öhlins S46), veervoorspan- ning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm met vierzuiger remklauwen (Brembo M4.32), schijfrem achter Ø 250 mm met enkel zuiger remklauw, bochten-ABS, bochten- tractiecontrole. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/70 ZR17; 180/55 ZR17 Banden in test Dunlop Sportmax Q5A MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.450 mm, balhoofdhoek 65,1°, naloop 110 mm, veerweg v/a 120/140 mm, zithoogte 830 mm, rijklaar gewicht volge- tankt 213 kg (214 kg), tankinhoud 17 liter. Garantie 2 jaar Service-interval 12.000 km Kleuren grijs/zwart/groen, grijs/zwart/ rood en zwart/grijs Vanafprijs NL € 11.199,- / B € 9.999,- (NL € 13.449,- / B € 12.349,-) INFO NEDERLAND EN BELGIË Kawasaki Motors Europe NV, www.kawasaki.nl , www.kawasaki.be TECHNISCHE GEGEVENS 2025 Kawasaki Z900 (SE) draaien, maar je kiest een modus met het gas volledig dicht. In de praktijk is dat altijd in stil- stand, even snel tussendoor wisselen is er niet bij. Nogmaals: het is niet echt een punt omdat het blok ook in Sport-modus keurig oppakt, het is alleen opmerkelijk. Overigens werkt het selecteren allemaal even makkelijk met de knoppen op de linker stuurhelft. Ook zonder studie programmeren heb je dit in een mum van tijd door. Ook de cruise control vraagt geen enkele uitleg. Goede spiegels en een ook De Z900 is nieuw en oud tegelijk. Gelukkig zijn de oude vertrouwde waarden gebleven. Het ding stuurt goed, zit goed, remt goed en heeft een zalig koppelrijk blok. Die combinatie is alles bij elkaar opgeteld nog altijd goed voor enorm veel rijplezier. Het is echt een feest om op deze allemansvriend te rijden. Je voelt je al snel het mannetje omdat de Kawasaki je met alles (over)enthousiast ondersteunt. Het leven is echt makkelijk en leuk in het zadel van een Z. Bovendien heeft deze naked de Z van Zeeuws Meisje. Dus betaal je nog altijd ‘Geen cent te veel’. Meer elektronica en Euro5+ hebben de Z900 niet om zeep geholpen. Het is gelukkig de pretfiets gebleven die hij altijd al was. -CONCLUSIE de nodige zenuwen bezorgen, duik ik met de Z900 direct enthousiast de bochten in. Het ding geeft ook zoveel vertrouwen en duikt zo mak- kelijk de bocht in. Mede door het brede stuur kost insturen amper kracht en vervolgens gaat de Z op de automatische piloot de bocht door. Het kort van links naar rechts omgooien kost geen enkele kracht en gaat razendsnel. Een dikke pluim voor het sturen, al richt de motor zich wel op als de (krachtige) voorrem erbij wordt gepakt als de bocht toch iets krapper is dan ingeschat. Nog een keer over die voorrem: ondanks zijn bijtkracht greep het ABS nooit in. Iedereen die weleens met van die lomp grote ‘ABS-sprongen’ op een bocht afkwam, weet hoe rustgevend dat is. n in de volle zon goed afleesbaar dashboard ver volmaken dagelijkse ritten. Niet dat de cruise control ook maar één keer aan het werk is gezet. De 150 kilometer lange route in het achterland van Benidorm kron- kelde over de volledige afstand. En na dagen van Hollandse mist is de stralende zon zeer welkom. Omdat de testmotoren op gloed- nieuwe banden staan, gaat het eerste stukje nog rustig, maar veel eerder dan gedacht gaat het gas erop. Waar nieuwe banden mij normaal Voor sommige kleuren (zoals deze met groen frame) betaal je 200 euro meer. Samen met de zesbak vormt de standaard quickshifter een gouden combinatie.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3