MotoPlus_03_2025

NEWSFL ASH MOTOPLUS 13  NEWSFLASH TEST JE THEORIE-KENNIS Wil je nog meer theorievragen oefenen? Wij mogen je via Examencentrum.nl gratis twee volledige examens aanbieden. Handig om te oefenen voor het examen of om je kennis weer eens op te frissen. Ga naar examencentrum.nl/via/motoplus om je aan te melden. De antwoorden vind je onderaan pagina 15. 1 Waarvoor waarschuwt dit bord? 3 1 Hoeveel zijdelingse afstandmoet je minimaal aanhouden als je een fietser veilig in wilt halen? 2 Voetgangers A Tussen de 35 en 50 centimeter A Automobilist, motorrijder, fietser A Kinderen B Tussen de 50 en 75 centimeter B Motorrijder, automobilist, fietser B C Oversteekplaats Minimaal 1 meter C Fietser, motorrijder, automobilist C Wat is de juiste volgorde van voor laten gaan? Triumph presenteert nieuwe Speed Triple 1200 RS MOTORNIEUWS 2025 Ook Triumph’s Speed Triple RS gaat nog met een aantal wijzigingen het nieuwe jaar in. De naked wordt nog eens 3 pk sterker en heeft nu semi-­ actieve vering van Öhlins. Ook op detailniveau zijn er nog een aantal updates en upgrades. De Speed Triple staat ondertussen ook al 30 jaar in de lijst bij Triumph als de ‘af-fabriek street­ fighter’, die staat voor bruut driecilindervermo- gen en toch de fijnste manieren. Dit verandert niet met deze nieuwste versie van de Speed Triple 1200 RS. Integendeel zelfs: de aandrijving, het chassis en de elektronica tillen de Brit naar een nog hoger niveau. De driecilinder-lijnmotor van de Speed Triple 1200 RS behoudt zijn 1.160 cc cilinderinhoud en is uiteraard Euro 5+-proof. Maar er is meer. Triumph heeft ook de krukas fijner uitgebalanceerd, geoptimaliseerde drijfstangen toegepast en de uitlaatgassen worden door een gemodificeerd uitlaatsysteemmet verbeterde massaconcentratie geleid. Door dit alles steeg het topvermogen tot 183 pk bij 10.750 tpm, terwijl het koppel steeg tot 128 Nm bij 8.750 tpm. Voor beide een plus van 3 dus. Om hier optimaal van te genieten zijn er vijf rijmodi beschikbaar (Rain, Road, Sport, Track en Rider) en kunnen het remkoppel van de motor en diverse hulpsystemen ook individueel worden aangepast. Ook de nieuwe wheelie-control maakt aanpassingen op maat mogelijk, terwijl Brake Slide Control automatisch wordt geactiveerd in de Track-modus. Het opvallende aluminium frame wordt nu gecombineerd met nieuwe, semi-actieve vering van Öhlins. Dit ‘SmartEC3 OBTi’-systeem past automatisch de dempingskarakteristiek van de upside-down voorvork en de achterschok­ demper aan. Het maakt echter ook aangepaste instellingen mogelijk voor accelereren, remmen en bochten nemen. Met een joystick op de linker stuurhelft scroll je door alle mogelijkheden, die worden weergegeven op een 5-inch TFT-display. Ondanks alle updates en upgrades weegt de nieuwe Triumph Speed Triple 1200 RS slechts één kilo meer dan voorheen en blijft met 199 kilo (rijklaar met een volle 15,5-liter benzine­ tank, fabrieksspecificatie) nog steeds onder de grens van 200 kilo. De nieuwe aluminium gietwielen en de lithium-ion accu zijn iets lich- ter. Voor de rest blijft de uitrusting van hoge kwaliteit: van de verstelbare stuurdemper en de Brembo Stylema remklauwen aan de voorkant tot de 6-assige IMU, het keyless startsysteem en de Pirelli Supercorsa V3-banden. De nieuwe Triumph Speed Triple 1200 RS staat in april bij de dealer en is er vanaf € 22.695,-.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3