MotoPlus 20 - 2024
ONTWIKKELING MOTOGP-RACERS SPORT SPORT MOTOPLUS 91 tijdens een raceweekend absoluut geen tijd voor experimenten. Alle trainingen samen zijn al nauwe- lijks voldoende om de motor en coureur goed klaar te krijgen voor de kwalificatie en de races. Hoe fout toch goed kan zijn Een interessant feit over het testen van vernieuwingen in de harde praktijk is dat de ingenieurs en hun computerprogramma’s er eigenlijk altijd wijzer van worden, ook al blijkt iets uiteindelijk hele- maal geen verbetering! Want als de uitkomst dus anders is dan werd verwacht, betekent dit dat er onjuiste aannames zijn gedaan, die nu kunnen worden aangepast. De ontwikkeling stopt nooit In de super competitieve wereld van de MotoGP-racerij gaan de ontwikkelingen bliksemsnel. Kort nadat het seizoen begonnen is, ontvangen de raceteams al de eerste updates voor de motor- fietsen. Dat kan echt van alles zijn; van een schokdemper die beter bij de vernieuwde Michelin- achterband zou passen of een vleugel die midden in de bocht de motorfiets beter tegen het asfalt drukt tot andere software die de rijder meer gevoel moet geven bij het allereerste openen van het gas. Echt, je wilt niet weten wat voor stroom aan updates er tij- dens het raceseizoen ontwikkeld wordt, allemaal nodig omdat de concurrentie dit ook doet. Keuzestress Hoewel raceteams altijd reikhal- zend uitkijken naar de volgende verbetering, zorgen updates met hem voordat ik het probeer totdat duidelijk is dat de andere KTM/GasGas-rijders echt een ver betering zien.” Nieuwe ronde, nieuwe kansen Met ingang van 2027 gaat er nogal wat veranderen aan het technische reglement van de MotoGP-klasse, de lijntjes waar- binnen iedereen moet kleuren worden wat verschoven zeg maar. Zo wordt de cilinderinhoud verlaagd naar 850 cc, is het over en uit met de ride-height-devices bij de start van de race en bij accelereren en door de vleugels te ‘kortwieken’ wordt de invloed van de aerodynamica vermin- derd. Het doel? Spannendere races waarin de rijder zelf weer belangrijk wordt. Ik juich het toe. Honda en Yamaha, die het beide momen- teel heel moeilijk hebben om de snel opeenvolgende ontwikke- lingen van de Europese merken te volgen, zullen er ook blij mee zijn. De motoren worden immers weer een beetje ‘gewoon’ en iedereen begint weer bij nul. Lekker. Minder blij zijn ze bij Ducati, de uitvinders van zo’n beetje alles wat nu verboden gaat worden. Want dat is natuur- lijk zuur, zij hebben veel van hun succes aan deze uitvindingen te danken en nu gaat het allemaal het museum in. Ik zet daar tegen over dat het feitelijk ook een enorm compliment is, hun uit vindingen werken zo goed dat ze verboden gaan worden. n Infrarood sensoren op de uiteinden van de swingarm bij het Ducati-testteam om de verbuiging van de achtervork te meten. Na het beëindigen van zijn actieve racecarrière is Pol Espargaro sinds dit seizoen testrijder bij KTM. Voormalig Moto2-wereldkampioen Stefan Bradl is al enkele jaren de vaste MotoGP-testrijder van Honda. vreemd genoeg ook voor extra stress. Dat komt omdat er zoals gezegd tijdens een raceweekend heel weinig tijd is om nieuwe din- gen te proberen. Updates moeten vaak persoonlijk weer een beetje aangepast worden aan elke rijder en rijders zelf hebben tijd nodig om aan het verschil te wennen. Maar die tijd is dus eigenlijk heel beperkt. Pedro Acosta’s crew chief Paul Travethan vertelde ons hierover: “Nieuwe onderdelen kunnen eigenlijk alleen getest worden in de vrije training op zaterdagochtend. Als er na één run (slechts een paar ronden, PB) niets goeds in lijkt te zitten, moeten we het vaak weer terzijde leggen. Zeker bij een jonge cou- reur als Pedro moeten we oppas- sen dat hij het goede gevoel niet verliest. Ik wacht eigenlijk liever
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3