MotoPlus 20 - 2024
SPORT MOTOPLUS 89 Fijn dat er regels zijn Ja, de MotoGP is hightech en daarom zijn wij er dol op. Maar regels zijn wel handig, nood zakelijk zelfs. Waarom? Omdat we anders al gauw zeg maar té snel gaan. Zonder technische beper- kingen keken we anders nu naar motoren met bijvoorbeeld zes cilinders, turbo’s en tien versnel- lingen. En die zouden dan vrijwel volledig door elektronica worden aangestuurd. Dat zou allemaal heel exotisch en supersnel zijn, maar tegelijker tijd totaal onbruikbaar voor de huidige circuits. Bovendien wordt dan de techniek belangrijker dan de rijder en dat is wel het laat- ste wat we als racefans moeten willen. Het begint in een computer Jaarlijks beginnen alle fabrikan- ten het nieuwe seizoen met een nieuwe motorfiets. Soms hele- maal nieuw, maar vaker draait het om een flink verbeterde versie van de voorganger. Alle vernieuwingen, klein of groot, beginnen hun leven in computers op de raceafdeling. Daar wordt elk onderdeel doorberekend en getest in een virtuele omgeving. Middels geavanceerde laptime- simulatie wordt berekend hoeveel sneller een verbeterd onderdeel de motorfiets kan maken. Daarnaast werken de aerodynamicaspecialisten met Computational Fluid Dynamics (CFD) programma’s. Dat is zeg maar een windtunnel in een computer. Dure programma’s die veel computerkracht vragen, maar dat is nog altijd goedkoper dan werkelijk in een windtunnel testen, en we weten inmiddels wel hoe belangrijk het spelen met de krachten van luchtweer- stand kan zijn. Alles wat in de virtuele wereld na lang bereke- nen beter zou moeten zijn, mag door naar de volgende ronde en wordt ‘geboren’ in bijvoorbeeld een 3D-printer. En dan gaat zo’n onderdeel naar het testteam. De rol van het testteam Een testteam? Jawel, naast het raceteam beschikken de fabrikan- ten ook nog over een testteam. Alle vernieuwingen en alle ‘perfor- mance’-onderdelen worden eerst door hen aan de tand gevoeld. Van compleet vernieuwde motoren, een andere tractiecon- trole-strategie tot aan een iets anders gevormd vleugeltje, alles moet eerst de goedkeuring van het testteam krijgen voor het zijn weg vindt naar het raceteam. Een belangrijke rol hierin is er voor de testrijder. Hij fungeert feitelijk als filter tussen de technici in de fabriek en het MotoGP-team in de paddock. Het raceteam zelf heeft Hitteschild tussen de carbon remschijf en het wiel, om de hitte van de remschijf bij de band weg te houden. Het dubbel werkende koppeling/achterremhendel van Maverick Viñales’ Aprilia. Door een hendeltje op het stuur om te zetten, bedient het hendel óf de koppeling óf de achterrem. De Ducati-box tijdens het testen van diverse aero- onderdelen in Sepang. Ducati vertrouwt al jaren op de diensten van Michèle Pirro als testrijder. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3