MotoPlus 20 - 2024

SPORT MOTOPLUS 87  Met vier overwinningen, acht podiums en een derde plaats achter de zeer ervaren Jaume Masia en Ayumu Sasaki in zijn eerste volledige Moto3-seizoen, werd David Alonso voor 2024 door vriend, vijand en MotoGP-toppers getipt als de aanstaande wereldkampioen. De 18-jarige in Madrid geboren Colombiaan (dankzij zijn moeder) maakte de hooggespannen verwach- tingen volledig waar. Met een inmiddels typische Alonso-zege besliste hij al vier races voor het einde van het kampioenschap de titelstrijd. Aanvankelijk nam Alonso zijn gebruikelijke afwachtende houding aan, maar in de slotfase reed hij gedecideerd naar zijn tiende seizoens­ zege. Daarmee schaarde hij zich in het gezelschap van Marc Marquez, Joan Mir en Fausto Gresini die ook tien keer in de lichtste klasse wonnen in hun kampioensjaar. Alonso, al sinds zijn elfde verbonden aan het Aspar-team, kwam via de titel in de European Talent Cup in 2020 en als Red Bull Rookies-kampioen in 2021 naar de GP’s en werd in Japan de derde wereldkampioen – na Albert Arenas en Izan Guevara – in vijf jaar voor het team van Jorge Martinez, en de zevende in totaal voor zijn team. Volgend jaar vervangt hij de tegenval- lende Guevara in Aspar’s Moto2-team. Achter de oppermachtige Alonso behaalde Collin Veijer met een knap opgebouwde race de tweede plaats. Veijer kwalificeerde zich als tweede, viel terug naar een negende plaats, maar in de laatste ronde verdrong hij Adrian Fernandez van de tweede plaats. Omdat polesitter Ivan Ortola in de slotfase crashte, klom Veijer met zijn achtste podium naar de derde plaats in de tussenstand. (Foto: Lukasz Swiderek/PSP-FIM) Voordat Romano Albesiano’s opmerkelijke transfer werd aangekondigd, stuurde Aprilia het nieuws rond dat Fabiano Sterlacchini vanaf volgend jaar de nieuwe technische baas van het MotoGP-project is. Sterlacchini maakte enkele jaren geleden de switch van Ducati – als rechterhand van Gigi Dall’Igna – naar KTM. Daar vertrok hij begin juli, nadat hij en KTM’s Sporting Director het niet eens werden over een nieuw driejarig contract. “We zijn uit elkaar gegaan als vrienden”, zei Beirer destijds. Van- wege de leegloop van rijders en technisch personeel zal Sterlacchini zijn handen vol hebben aan Aprilia. Kopman in de MotoGP is daar volgend jaar Jorge Martin. De Span- jaard wilde weinig zeggen over Sterlacchini’s komst. “Ik heb begrepen dat iedereen bij Aprilia heel blij is”, schatte hij in. “Hij brengt heel veel kennis mee van Ducati en hij kent de KTM ook goed.” Raul Fernandez is de enige van de huidige vier rijders die volgend jaar – bij Trackhouse Racing – nog op een Aprilia zit. De Spanjaard was hogelijk verbaasd door de veranderingen in de Aprilia-top. “Ik kan niet geloven hoeveel veranderingen er komen … Moeilijk voor mij, want ik kan het heel goed vinden met Romano. Heel teleurstellend. Met de nieuwe heb ik bij KTM gewerkt en ik weet niet hoe hij het project verder gaat helpen. We moeten nu voorzichtig zijn met de kleine details.” STERLACCHINI NAAR APRILIA ALBESIANO TECHNISCHE BAAS BIJ HRC De aankondiging dat Romano Albesiano vanaf volgend jaar de technische leiding zal hebben bij HRC’s MotoGP-project, was zelfs voor insiders een daverende verrassing. De Italiaan werkte als opvolger van de naar Ducati vertrokken Gigi Dall’Igna elf jaar als Technical Director. Aanvankelijk vervulde Albesiano in de MotoGP nog de dubbelrol van technisch verantwoordelijke en teammanager. Na de zeer welkome komst van de uit de Formule 1 afkomstige Massimo Rivola als Racing CEO in 2019 kon hij zich vooral richten op de techniek. Albesiano werkte twintig jaar bin- nen de Piaggio Group. Bij HRC wordt hij de eerste Europese technische baas, een grote stap voor het Japanse bolwerk. Hij neemt de plek over van Ken Kawauchi, die voor het testteam verantwoordelijk wordt. Albesiano volgt bovendien Aleix Espargaro en diens crewchief Antonio Jimenez, die volgend jaar voor Honda’s testteam werken. “Niet mijn inbreng”, haastte Espargaro te zeggen. “Ik wist dat Honda geïnteresseerd was. Ik geloof heel erg in het talent van Romano. Met de tijd zullen we zien wat Romano en ik hier hebben bereikt.” Makkelijk zal de overstap naar de Japanse constructeur echter niet zijn, meende Espargaro. “Het is riskant om zo veel te veranderen, maar hier is niks eenvoudig. Wat Romano de laatste zes, zeven jaar heeft gedaan is geweldig. De eerste jaren waren heel moeilijk, maar hij heeft nooit opgegeven. Hij had continu ideeën en de machine werd elk jaar beter. Ik heb veel respect voor hem.” Joan Mir noemde het binnenhalen van Albe- siano ‘heel interessant en belangrijk”. “De snel- heid van handelen ligt bij Aprilia veel hoger en dat is ook wat hij duidelijk zal maken”, ver- wachtte Mir. “De Japanse engineers zijn heel goed, maar de tijd die zit tussen onze vraag om iets en het moment dat het komt, is erg lang. Dat is niet de manier om de achterstand op de top te verkleinen.” Ook Marc Marquez, van 2013 tot vorig jaar Honda’s uithangbord, begroette het nieuws met instemming. “Soms moet je je aanpassen aan wat de situatie vraagt”, aldus Marquez. “De situatie bij Honda vraagt nu om snelle actie. Zo gaat het sneller en het is goedkoper. Ik ben er blij om, want het lijkt erop dat Honda blijft pushen. Dat is goed voor het kampioenschap.” Moto3: ALONSO AL WERELDKAMPIOEN

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3