MotoPlus 20 - 2024
SPORT GRAND PRIX VAN JAPAN 84 MOTOPLUS SPORT DRIE OP RIJ Hij was geen liefhebber van de Sprint, liet Pecco Bagnaia vorig jaar weten. Maar in Japan won hij zijn derde Sprint op rij, iets wat hem nog niet eerder lukte. En voor het tweede opeen volgende weekend werd het de wereldkampioen een stukje minder moeilijk gemaakt toen de leider in de race crashte. In Indonesië deed Jorge Martin dat, nu leek Pedro Acosta na zijn eerste MotoGP-pole de race keurig onder controle te hebben. De GasGas-rijder startte niet fan- tastisch, maar passeerde al snel tweede man Enea Bastianini en na twee ronden ook kopstarter Bagnaia. Met een ogenschijnlijk veilige voorsprong klapte Acosta echter na acht van de twaalf ron- den tegen het vochtige asfalt. Voor de race zorgden spetters voor extra spanning, maar hard regenen deed het nooit. Bagnaia kreeg zijn zesde Sprint-zege van 2024 op een presenteer blaadje aangeboden, leek het. Maar in de laatste ronde slonk zijn voorsprong van anderhalve seconde ten opzichte van de onderling strijdende Bastianini en Marc Marquez wel heel snel. Hij had echter alles onder con- trole, bezwoer Bagnaia nadat hij 0,181 seconde had overgehou- den op teammaat Bastianini. Bagnaia’s tactiek was slimmaar gewaagd. Waar andere rijders voor een heel langzame verken- ningsronde kozen om brandstof te sparen, gaf de Italiaan juist gas om te voelen hoe de toe- stand van het asfalt was. Door die aanpak kon hij echter in de race niet over het volledige vermogen beschikken. Het belangrijkste was om voor Jorge Martin te finishen, gaf Bagnaia aan. Martin kwam in de kwalifi- catie ten val en moest vanaf een elfde startplek komen. Martin’s start was explosief, maar al na de eerste ronde bleek de koek op. Zijn vijfde plaats werd hem direct ontnomen door Marquez. Door het uitvallen van vierde man Brad Binder en de crash van Acosta schoof Martin op, maar een vierde plaats – vóór team genoot Franco Morbidelli – was teleurstellend. Zijn voorsprong op Bagnaia slonk tot vijftien punten. Acosta liet in Japan misschien wel zo’n 30 punten liggen. Maar de Spanjaard werd met zijn 20 jaar en 133 dagen wel de op twee na jongste polesitter ooit. (Foto: MotoGP) Dringen op weg naar de eerste bocht. Acosta en Bagnaia zijn uitstekend weg, maar ook Brad Binder (33) ziet ruimte. De KTM-rijder zou na een sterk begin afzakken naar de zesde plaats. (Foto: MotoGP) een persoonlijk record. Bagnaia’s voorstelling was van wereldklasse, Martin’s inhaalrace van de elfde startplaats naar de tweede plek in drie ronden was meer dan indruk- wekkend, maar het verwarmde de harten niet. Spectaculair was de manier waarop Marquez in de eer- ste bocht werd aangereden door Maverick Viñales, die moest uitwij- ken voor de binnendoor sturende Morbidelli. Het onderstreepte andermaal het belang van een sterke start en een goede eerste ronde in dit MotoGP-tijdperk van minimale verschillen in trainingen en rondetijden. Dat de verschillen dan toch regelmatig groot zijn, is terug te voeren op de invloed van aerodynamica, het feit dat inhalen vooral door uitremacties gebeurt en het feit dat de inmiddels beruchte Michelin-voorband niet volledig berekend is op de ver anderde vereisten in de MotoGP en niet in de pas loopt met de technische en vooral aerodyna- mische ontwikkelingen. Dat de voorband door de aeropakketten zwaarder dan ooit wordt belast en in de slipstream van een andere rijder vaak te heet wordt en zo gedurende een race een te hoge bandenspanning ontwikkelt, is iets waar de rijders en ook teams mee ommoeten gaan. Spectaculair racen bevordert het echter niet. Pas in 2026 komt Michelin met een nieuwe voorband, maakte de fabri- kant in Indonesië bekend. Voor de blije Bagnaia was zijn eerste MotoGP-overwinning in Motegi echter vooral een goed- nieuws-show. Niet in het minst omdat hij na zijn vierde dubbel van het jaar – Bagnaia won ook de Sprint op zaterdag – het gat naar Martin verkleinde tot slechts tien punten.“Ik had meer problemen verwacht, maar we hebben het hele weekend perfect gewerkt”, vond hij zelf.“Ik zou dit weekend graag willen gebruiken als voor- beeld voor de toekomst.”Boven- dien schatte Bagnaia de risico’s voor de achtervolgers in.“Ik had een voorsprong van anderhalve seconde en dacht dat je heel veel van je banden zou moeten vergen om dat dicht te rijden. Dan zou het laatste deel van de race niet eenvoudig zijn. Toen ik zag dat hij (Martin, red.) dichterbij kwam, probeerde ik mijn manier van remmen iets aan te passen. Ik had wat moeite met remmen en de machine bewoog heel veel. Toen hij dichterbij kwam en ik me aan- paste, werd het gaatje weer groter.” Martin was ‘natuurlijk blij’. “Ik zou nog wat blijer zijn geweest als ik voor Pecco was geëindigd, maar het doel was vandaag het podium en dat hebben we gehaald”, constateerde de Prima Pramac Ducati-coureur. Starten vanaf de elfde plaats na een crash in de kwalificatie had zijn werk aan- merkelijk ingewikkelder gemaakt. “Omdat mijn start minder goed was dan op zaterdag, moest ik meer risico’s nemen. Maar de pace was goed, een beetje sneller dan
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3