MotoPlus 20 - 2024
SPORT GRAND PRIX VAN JAPAN 82 MOTOPLUS SPORT Begin april 2021 werd tijdens de Grand Prix van Doha een nieuw spectaculair record gevestigd. Vijftiende man Miguel Oliveira finishte slechts 8,928 seconden achter winnaar Fabio Quartararo. Zo’n kleine marge was nog niet eerder vertoond. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het Losail International Circuit een week eerder ook al het decor was geweest voor de Grand Prix van Qatar en dat dat kleine verschil uitzonderlijk was. Maar in de top 10 van ‘closest top 15’s ever’ bezet de Grand Prix van Thailand van vorig jaar de tweede plek, met een verschil van 15,093 seconden. In Motegi had Franco Morbidelli 17,940 seconden langer nodig voor de 27 ronden dan winnaar Pecco Bagnaia. Morbidelli werd vijfde, Raul Fernandez vijftiende op 39,321 seconden. Dit jaar was het kleinste verschil tussen de puntenscorers 20,7 seconden tijdens de openingsrace in Qatar. Daarna was het verschil tussen de winnaar en de vijftiende man dit jaar nog maar één keer minder dan een halve minuut. De GP’s in De Japanse Shinkansen, de ‘bullet train’, is het symbool voor extreme snelheid. Hoe passend was het dan ook dat de Grand Prix van Japan extreem snel was. Winnaar Pecco Bagnaia reed 11,5 seconden van een tien jaar oud racerecord af. Hij scoorde in het weekend de maximale score van 37 punten en was er persoonlijk verantwoordelijk voor dat de spanning in de titelstrijd andermaal toenam. Spijtig was echter wel dat dat gebeurde in een van de minst opwindende races van de laatste jaren. | Tekst: Frank Weeink | ‘BULLET TRAIN’ BAGNAIA Spanje en Frankrijk, met respec- tievelijk marges van 32,0 en 30,9 seconden tussen de eerste en de vijftiende plaats, toonden aan dat die grotere verschillen geen pro- bleem hoeven te zijn, zolang er maar sprake is van spanning. Die was er in Jerez (het spetterende duel tussen Bagnaia en Marquez) en evenzo in Le Mans (met vuur- werk van Jorge Martin, Marquez en Bagnaia). De Grand Prix van Japan bood echter spektakel noch spanning. Dat uitdager Pedro Acosta, Bag- naia schaduwend, al in de derde ronde onderuit gleed, hielp niet. Maar nadat Marquez en Enea Bastianini de voor hen rijdende Brad Binder waren gepasseerd, stond de top 4 in de tiende van 24 ronden al vast. Ook verder in het veld werd maar weinig ingehaald. Fabio Di Giannantonio haalde op eigen kracht vijf concurrenten in en werd achtste, minder dan een seconde achter teamgenoot Marco Bezzecchi die voor een zevende plaats vier man had moeten passe- ren. Voorin probeerde Martin wel om Bagnaia onder druk te zetten, maar de titelverdediger gaf geen krimp. Voor de vierde keer dit jaar leidde Bagnaia een GP van begin tot eind en met zijn achtste sei zoensoverwinning vestigde hij ook Op zaterdag leidde hij de Sprint toen hij crashte, op zondag achtervolgde hij leider Pecco Bagnaia. Pedro Acosta was razendsnel maar niet foutloos. (Foto: Lukasz Swiderek/PSP-FIM) »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3