MotoPlus 20 - 2024
INTERVIEW MOTOPLUS 75 balans, aangezien onze marge daalde door de kortingen en de exorbitante financieringskosten voor de dealers. Gelukkig zijn we in staat om dit alles uit eigen middelen te bekostigen en loopt geen enkel bedrijf van Pierer Mobility AG ook maar enig risico.” ? Hoe wilt u deze crisis bestrijden? “Momenteel zijn we ons aan het herstructureren en proberen we vraag en aanbod weer in even- wicht te brengen. Als gevolg daarvan hebben we de productie aanzienlijk verlaagd, met een kwart in de tweede helft van dit jaar. Uiteindelijk hebben we ech- ter het volledige verlies dat we hebben geleden in de fietssector opgenomen in de halfjaarcijfers. Dat ziet er niet fraai uit en ver- oorzaakte een enorme onrust, maar nu kunnen we ons weer concentreren op de operationele activiteiten.” ? In het eerste half jaar van 2024 zijn bij KTM 373 arbeids plaatsen verdwenen, en in sep- tember nog eens 200. Worden dat er nog meer? “Nee. We betreuren ten zeerste, en dat meen ik uit de grond van mijn hart, dat we door het afschalen van de productie afscheid van medewerkers heb- ben moeten nemen. Maar eind september hebben we dat proces afgesloten. Nu hebben we een personeelsbestand van een dikke 5.000 medewerkers met wie we verder willen én kunnen gaan.” ? Dealers bieden momen- teel kortingen tot 30 procent op 2023-modellen, waardoor de duurdere 2024-modellen blijven staan, die uiteindelijk ook weer kortingen nodig hebben... Hoe kom je uit deze situatie? “Door heel brutaal in het aanbod te snijden. Kortingen zijn nooit goed voor de dealers, ze zijn niet goed voor ons, maar bovenal zijn kortingen niet goed voor onze merken. We hadden dit graag willen voorkomen, maar de al geproduceerde motoren moeten ergens heen.” ? Hoe is wat dat betreft de samenwerking met het dealer netwerk? “We weten dat we veel van onze dealers vragen en we proberen de situatie in nauw contact met hen te doorstaan. We verlengen onder andere de betalingscondities omdat we onze dealers niet in de kou willen laten staan – zij vor- men immers de commerciële rug- gengraat van ons bedrijfsmodel.” ? Klanten en dealers maken echter ook melding van kwaliteits problemen. Hoe handelt u dat af? “Dat hebben we al gedaan. Er zijn tijdens de coronaperiode inderdaad kwaliteitsproblemen geweest, juist door overproductie en doordat onderdelen niet wer- den geleverd. Dan moet je een bijna voltooide motor van de pro- ductielijn halen en in de opslag zetten, en als de onderdelen arri- veren, begin je weer van voren af aan. Een motorfiets die op die manier wordt geproduceerd, komt tot 90 procent in de garan- tiestatistieken terecht. Inmiddels produceren we in Mattighofen weer 160.000 tot 170.000 motor- fietsen. Dat is een capaciteit waar onze fabriek voor is ingericht en niet op de 200.000 van voorheen. Daarom kunnen we nu weer pro- duceren met een absoluut hoge kwaliteit.” ? Eerder dit jaar heeft KTM de Europese verkoop over genomen van het Chinese merk CFMoto. Steun je hiermee geen sterke concurrent? “De Europese motorfietsmarkt is vorig jaar met vijf procent gegroeid. Maar wij echter niet. De drijvende kracht achter de markt zijn momenteel de Chinezen, die een steeds groter stuk van de taart inpikken. We werken samen met wat wij beschouwen als de beste Chinese fabrikant, CFMoto. Zij maken ook gebruik van onze technologie en in de nabije toekomst willen wij hun 450cc- motorblok gaan gebruiken voor Gas/Gas. CFMoto verkoopt KTM in China, dus het is niet meer dan logisch dat wij het omgekeerde doen in Europa. We hebben het merk liever als partner dan als concurrent.” ? KTM heeft al een deel van de ontwikkeling naar India en China verplaatst. Staat er nog meer op de planning? “Nee. En hier moet ik ook wat dieper op ingaan. We hebben de beslissing gemaakt dat we de ont- wikkeling van elektromobiliteit naar China verplaatsen, omdat de Chinezen ons jaren voor zijn op dat gebied. Daarnaast produceren we onze motorfietsen met een kleine cilinderinhoud al lange tijd bij onze partner Bajaj in India en de afgelopen zeven jaar hebben we een deel van de middelzware cilinderinhoud geproduceerd bij CFMoto in China. De concept ontwikkeling voor alle producten vindt echter nog steeds plaats in Mattighofen. Ook als het om wedstrijdmachines voor de cross, enduro of wegrace gaat en alles boven 990 cc en meer blijft voor 100 procent in Mattighofen. Dat is in steen gebeiteld!” ? In maart van dit jaar heeft KTM nog 50,1 procent van MV Agusta overgenomen. Kwam dat op een ongelukkig moment? “Nee. We boeken daar meer vooruitgang dan ik aanvankelijk dacht. Dat is te danken aan de goede samenwerking tussen onze ervaren medewerkers en het Itali- aanse team, dat echt ongelooflijk gemotiveerd is! We hebben de productie gestabiliseerd, de tweede lijn is in gebruik genomen en we hebben de kwaliteitspro- blemen grotendeels onder con- trole. Maar we hebben een enorm aantal Brutale 800’s van de vorige eigenaren overgenomen.” ? Die worden momenteel ook met een flinke korting verkocht. “We kunnen ze niet allemaal houden, en deze maatregel helpt de nieuwe MV-dealers nu om op gang te komen. Aan de andere kant zien we een enorme vraag naar de nieuwe Superveloce 1000 Oro – deze motor kost 68.000 euro en is de facto uitverkocht! Hierdoor voelen we ons gesterkt in ons besluit, het merk heeft nog steeds kracht. We werken ook aan nieuwe modellen, de opvolger van de Brutale is al ver gevorderd.” ? Terug naar KTM: hoe wilt u het imago weer gaan oppoetsen? “Door onze vroegere sterke pun- ten in ere te houden. We hebben het merk KTM beschadigd door overproductie en kwaliteits- problemen en dat moeten we nu rechtzetten. KTM-motoren moeten weer de essentie van hun merk uitstralen: ’Ready to Race’, iets wat we middels de sport ondersteunen. Volgend jaar start KTM met vier MotoGP-motoren en doet het weer mee aan de AMA Supercross. Met Husqvarna concentreren we ons op motor- cross, met GasGas op de lichtere klassen in de motorcross én op enduro. Die beide merken zullen niet meer betrokken zijn bij weg races. Er komt een einde aan de grote spreiding van onze merken in dezelfde raceklassen.” ? En MV en de racerij? “Het is geen geheim dat we met MV Agusta terug willen keren in het MotoGP-wereldkampioen schap, waarschijnlijk in 2027 als de nieuwe reglementen van kracht worden. Maar we gaan zeker geen twee GP-motoren bouwen voor MV en KTM, dat zou veel te duur zijn. Bovendien kan er maar één motor de beste voor ons zijn – wie zou dan de op één na beste krijgen, MV of KTM? De nieuwe eigenaar van de rechten op het MotoGP-wereldkampioen- schap, Liberty Media, zal zeker met nieuwe ideeën komen om van de huidige Ducati-cup weer een aantrekkelijk kampioenschap met meerdere merken te maken. Niets ten nadele van Ducati hoor, maar acht motoren van dezelfde fabrikant aan de start is te veel van het goede.” ? Wanneer schrijven KTM en Pierer Mobility AG weer zwarte cijfers? “Volgend jaar.” n “We hebben het merk KTM beschadigd door over productie en kwaliteits problemen en dat moeten we nu rechtzetten”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3