MotoPlus 20 - 2024

INTERVIEW HUBERT TRUNKENPOLZ (KTM) 74 MOTOPLUS INTERVIEW Eind augustus presenteerde de groep haar financiële rapport voor de eerste helft van 2024 en vergeleken met de eerste helft van 2023 is de omzet met een kwart gedaald tot 1,01 miljard euro, met motorfietsverkopen die met 27 procent zijn gedaald en fietsverkopen die met 36 procent zijn gedaald, terwijl het verlies 172 miljoen euro bedraagt (2023: 53 miljoen euro winst). De netto­ schuld steeg met 89 procent tot meer dan 1,4 miljard euro, de aandelenkoers daalde enorm – fei- ten waar je bang van zou kunnen worden, maar de KTM-bazen niet. Hoewel grote baas Stefan Pierer, intern bekend als “Oanser”, een financieel expert heeft aangesteld als “co-ceo”, verwacht Pierer Mobi- lity dat de motordivisie slechts een licht negatief resultaat zal boeken of zelfs break-even zal draaien in de tweede helft van 2024. ? KTM schrijft momenteel stevige rode cijfers. Verontrust dat u? “Nee, zeker niet. Maar ik ben uiter- aard niet blij.” ? Wat ligt hieraan ten grond­ slag? “Tot 2018/2019 hadden we een normale marktomgeving, maar toen kwam corona en daarmee een enorme vraag naar twee­ wielers. Ons probleem was om plotseling genoeg producten hier te krijgen. Dit was moeilijk en ook kostbaar vanwege de onder­ broken toeleveringsketen, maar iedereen was vol goede moed en geloofde dat het op deze goede voet verder zou gaan.” ? Wat echter niet het geval was. “Nee, helaas. Tijdens corona hadden mensen wel een besteed- baar inkomen, maar konden ze niet reizen of veel andere vrijetijdsactiviteiten ontplooien en werd het beschikbare geld bijvoorbeeld aan motorfietsen en fietsen uitgegeven. Dat ver­ anderde weer na het coronavirus. Toen de toeleveringsketens weer werkten, konden we de motoren afmaken en leveren die nog niet volledig waren afgemonteerd. In combinatie met een dalende vraag is er een situatie ontstaan die ik zou omschrijven als tamelijk dramatisch voor wat betreft de voorraden.” ? En daardoor is KTM in de rode cijfers terechtgekomen? “Het logische gevolg was dat we de verkoop moesten ondersteu- nen, helpen bij dealerfinanciering en dat we ook kortingen moesten gaan geven. Dit alles had een zeer negatieve impact op onze Pierer Mobility AG, het moederbedrijf van KTM, Husqvarna, GasGas en MV Agusta, gaf afgelopen juni een winstwaarschuwing af en verlaagde de prognoses voor 2024 drastisch. Na jaren van recordgroei is de Oosten­ rijkse fabrikant in de rode cijfers gezakt. We spraken met Hubert Trunkenpolz, bestuurs­ lid van Pierer Mobility AG en hoofd van MV Agusta, over hoe deze crisis is ontstaan en hoe KTM van plan is deze te boven te komen. | Tekst: Eva Breutel; Foto: KTM | ORANJE ZIET ROOD Duidelijke taal: Pierer-bestuurslid en MotoGP-fan Hubert Trunkenpolz over de huidige staat van KTM.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3