MotoPlus 20 - 2024
OCC ASION MOTOPLUS 73 MOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 41 mm, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 415 watt dynamo, accu 12 V/8,6 Ah, mechanisch bediende natte meer- plaats koppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secun- daire overbrenging 45 : 16. Boring x slag 78,0 x 59,1 mm Cilinderinhoud 847 cc Max. vermogen 84,6 kW (115 pk) bij 10.000 tpm Max. koppel 87,5 Nm bij 8.500 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voor- vork Ø 41 mm, uitgaande demping en veervoorspanning instel- baar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschok breker, uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm met enkelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/70 ZR17; 180/55 ZR17 MATEN EN GEWICHTEN Rijklaar gewicht volgetankt* 192 kg Maximale belading* 173 kg Balhoofdhoek 65,0° Zithoogte* 815 mm Veerweg v/a 137/130 mm Maximum toelaatbaar totaalgewicht 365 kg Tankinhoud 14,0 liter Service-intervallen elke 10.000 km Olie-/filterwissel elke 10.000 km, 4,0 liter Kleuren paars, oranje, matgrijs en blauw Prijs NL € 9.499,- / B € 8.890,- PRESTATIES Topsnelheid* 210 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 3,3 sec 0-140 km/uur 5,4 sec 0-200 km/uur 11,5 sec Acceleratie in zes 60-100 km/uur 3,3 sec 100-140 km/uur 4,0 sec 140-180 km/uur 4,4 sec Verbruik* Secundair 1 op 22,7 Theoretische actieradius 318 km TECHNISCHE GEGEVENS Yamaha MT-09 (type RN29) Fabrieksopgave; *MotoPlus-metingen; 1 vermogen aan de krukas. Metingen op Dynojet 250 vermogensmeetbank, gecorrigeerd volgens EC 95/1, maximale afwijking ±5%. De MT-09 Street Rally op basis van de RN29 werd alleen aan geboden van 2014 tot 2016, het ontbrak ’m aan verkoop succes. In 2018 verscheen de MT-09 SP met een volledig instelbare voorvork, Öhlins schok demper en een speciaal kleurenschema. Nog altijd populair, én prijzig! Vermogen in kW/pk Motortoerental x 1.000 tpm 10 20 30 40 50 60 70 80 90 Yamaha MT-09 84,9 kW (115 pk) bij 10.000 tpm 88 Nm bij 8.400 tpm 70 75 80 85 90 Koppel in Nm 30 60 90 120 20 50 80 110 10 40 70 100 2 10 43 7 65 15 14 13 12 11 10 98 VERMOGENSMETING 1 De opfriskuur deed de verkoopcijfers enorm goed. Ondanks de nog aan de reeks toege- voegde modellen Street Rally en Sport Tracker zakten de verkopen in 2016 wat in, maar de komst van het nieuwe 2017-model (de Rally en Tracker waren toen alweer van het toneel ver dwenen) zorgde weer voor een enorme boost. Die lijn werd in 2018 doorgezet, ook dankzij de komst van de SP-versie met onder meer een volledig instelbare Öhlins schokdemper. Eigenlijk is de RN43 tot het eind van zijn leven (in 2021 werd hij afgelost door de RN69) enorm geliefd geweest onder het koperspubliek. Er is dus keuze genoeg, maar welke van de model- len past dan het beste bij je? Qua blok ontlopen de RN29 en RN43 elkaar niet heel veel, waarbij de RN43 natuurlijk profi- teert van de herziene elektronica. Wie op zoek is naar een geweldige metgezel voor alledag en toerritjes, kan met een gerust hart voor de oudere RN29 gaan. Mag het allemaal wel iets sportiever, dan ben je met de RN43 beter af, al is deze dan wel een duidelijk grotere aderlating voor de spaarpot. Een goed onderhouden RN43 vinden voor minder dan zevenduizend euro is een hele opgave. Maar hé, plezier kost geld, toch? De minder populaire Sport Tracker en Street Rally worden ook beduidend minder vaak aangeboden, maar zijn wellicht juist daarom een interessante keuze. Waar het daarbij misschien nog mogelijk is om er een- tje te vinden voor een leuke prijs, is dat zeker niet het geval bij een SP. Verkopers hiervan vragen vaak behoorlijk ambitieuze prijzen. Of die centen gerechtvaardigd zijn? Het is maar wat de gek er voor geeft natuurlijk, maar dat je als koper wordt overladen met karakter, staat echter buiten kijf! n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3