MotoPlus 20 - 2024
70 MOTOPLUS OCC ASION OCCASION YAMAHA MT-09 Marketing kan mooi zijn, kan bijzondere en opvallende werelden creëren. Yamaha weet dat als geen ander, zo bleek tijdens de presentatie van de oer MT-09. Brandende vaten in sjofele, uit de kluiten gewassen pakhuizen, in het zwart geklede jonge rijders die het verzamelde jour- naille trakteren op wheelies en stoppies in het zadel van een nagelnieuwe motorfiets met in het vooronder een brullende driecilinder. De opwinding onder alle aanwezigen was bijna tastbaar. En waarom? Vanwege A) het sner- pende gebrul van de motoren, want in 2014, toen de MT-09 zo progressief en opzwepend werd gepresenteerd aan de Kroatische kust, was het driecilindergeluid alleen voorbehou- den aan sommige Britse motoren; B) vanwege het feit dat je de volgende dag al op deze twee wielige demon mocht rijden en C) omdat nie- mand zo’n over the top productie had verwacht van een nogal conservatief merk als Yamaha. Nooit! De volgende dag echter was het gewoon weer business as usual. Dark side van wat? Er moet wel gewoon een motor getest worden. In die echte wereld ging de aandacht meteen uit De Yamaha MT-09 was niet de eerste MT uit de Japanse stal, wel de eerste echt succesvolle. Met de destijds nagelnieuwe driecilinder richtte Yamaha zich op de ‘dark side of Japan’ en dat bleek een schot in de roos. Ook tweedehands is de ravissante naked nog altijd enorm populair! | Tekst: Robert Glück; Foto’s: archief | DUISTER FIGUUR naar de eigenzinnige MT-09, en direct na het ontwaken van de driecilinder ontstond er een vonk die een vuur ontstak. Een krachtig vuur, dat vandaag de dag nog steeds brandt. In de basis was en is de MT-09 helemaal geen demon, maar gewoon een lichtvoetige naked bike die in de smaak valt met zijn opvallende, gedurfde ontwerp, het geweldige blok en prima rijeigen schappen. De eerste generatie, intern ook wel bekend als de RN29, bracht een tot dan toe ongekende joie de vivre in Yamaha’s twee wielerportfolio. Waar de MT-voorgangers ofwel karaktervol maar zwaar en duur (MT-01) of wat basaal en een beetje saai (de eerste MT-03) waren, zorgde de MT-09 voor vuurwerk in de synapsen van motorrijders. Het is geen toeval dat de CP3 nu dienst doet in een groot aantal modellen, waarmee iedere vorm van motorrij- den bijna wordt bediend: neoklassiek, toeren, retro-sportief en gewoon sportief.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3