MotoPlus 20 - 2024
REPORTAGE FABRIEKSBEZOEK ÖHLINS 68 MOTOPLUS REPORTAGE 1 Bijna klaar. Deze werknemer gebruikt een fijn borsteltje om overtollig vet te verwijderen van de zuigerstang van een TTX-veerpoot met semi-actieve demping. 2 Kort voor transport. Een rij achter schokdempers ligt klaar. In plaats van elektromagneten voor de bediening van de demperkleppen kunnen zonder pro- blemen ook handmatig verstelbare klep- pen worden gebruikt – allemaal dankzij het modulaire systeem. 3 Deze foto laat slechts een paar van de vele losse onderdelen zien die door de ‘shuttle’ worden geleverd voor montage. De lade waarin ze liggen is ruim twee meter lang. 4 Tot zo ver het oog reikt bevat het enorme centrale magazijn geprefabri- ceerde onderdelen én producten die klaar zijn voor verzending, waarbij geavanceerde interne logistiek te allen tijde het overzicht houdt. 1 2 3 4 met piggyback-reservoir, bovenste oogbout, onderste vorkbout, veer X, zuigerstanglengte Y en shimpakket Z in zit. Afhankelijk van de order kunnen de medewerkers op de zeven assem- blagestations de afzonderlijke onderdelen die ze nodig hebben uit ‘hun’ lade halen. Een andere voorwaarde voor een, ondanks de niet altijd even grote productieaantallen, rationele productie, is het modulaire systeem. De mogelijkheid om zo veel mogelijk voer- tuigen uit te rusten met zo weinig mogelijk elementen, ondanks verschillende doeleinden, gewichten, chassis- en swingarmgeometrieën, beschikbare inbouwruimte et cetera, is essen- tieel voor het businessmodel van Öhlins. Daarvan profiteert uiteindelijk ook de klant. Door een schokdemper, een cartridge-insert of een complete vork te kopen, krijgen klanten toegang tot een bijna oneindig aantal tuning- opties. Iedereen die ontevreden is over zijn vering en zijn probleem duidelijk kan aan geven, kan worden geholpen. Eerlijkheidshalve moet hier worden opgemerkt dat het modulaire systeem geen uniek ver- koopargument van Öhlins is. Andere vering fabrikanten volgen dezelfde strategie met dezelfde inspanningen en produceren hun producten met dezelfde, voor een leek nauwe- lijks te volgen precisie. De ervaring heeft echter geleerd dat het modulaire systeem van Öhlins internationaal gezien een van de makkelijkst toegankelijke is. In tegenstelling tot bekende Japanse fabrikanten, om maar een voorbeeld te noemen, die met hun topproducten eigenlijk op hetzelfde hoge kwaliteitsniveau opereren, heeft Öhlins dochterondernemingen in de VS, Thailand, Taiwan en Japan om zijn aanwezig- heid op de markt buiten Scandinavië en Europa te garanderen. Öhlins Europe is gevestigd in de buurt van de Nürburgring en wordt in meer dan 60 landen vertegenwoordigd door impor- teurs waarvan de medewerkers regelmatig worden getraind. Öhlins werd bekend door de interesse van oprichter Kenth Öhlin in de motorcross en zijn bijdrage aan het verbeteren van de vering van giftige tweetaktcrossers. Dat begon in 1976 en
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3