MotoPlus 20 - 2024
REPORTAGE MOTOPLUS 67 1 Het veermagazijn bedient de productie, maar ook iedere klant die maatwerk nodig heeft. 2 De dempingseigenschappen van een vork of schokdemper worden bepaald door de demperzuiger en het shimpakket. De diameter en dikte van een shim en een rechte of afgeschuinde rand spelen hierbij een rol. 3 Op de ontwikkelingsafdeling worden de karakteristieken van standaard onder delen geanalyseerd en de Öhlins-afstelling uitgewerkt. Als Öhlins de originele vering levert, wordt de set-up samen met de motorfabrikant ontwikkeld. 4 Hier wordt een vorkpoot met olie gevuld. Öhlins demper olie is verkrijgbaar in verschillende viscositeiten, maar voor alle veerelementen, zelfs voor MotoGP- of WK Superbike- racers, wordt steeds dezelfde kwaliteit gebruikt. 5 Deze jongeman houdt een vorkpoot vast die net van een testbank komt. Hierbij wordt getest of de veer- en dempingseigenschappen voldoen aan de specificaties en of er lekkages zijn. De vorkpoot wordt in de testbank geschroefd met behulp van het hulpstuk. 6 Nadat het ontwerp en de afstelling van de veerelementen zijn afgerond, worden de prototypecomponenten op de betreffende motorfiets gemonteerd. Ze mogen onder geen enkele rijomstandigheid ergens tegenaan stoten en de geleiding van de kabels voor deze semi-actieve variabele demping moet absoluut veilig zijn. 4 5 6 zien, draait het daarbij niet enkel om kosten besparing. Elke leverancier heeft de vrijheid om te doen waar hij goed in is en werkt serieus en duurzaam met Öhlins samen. Dat resulteert in stabiele toeleveringsketens en een hoge klanttevredenheid. En, als prettig neveneffect, in een bijna vlekkeloze productiefaciliteit. Galvanische dampen, bergen bewerkt metaal, de geur van hete olie, hitte en stof tijdens de productie van gesmede onderdelen – dit alles blijft buiten de deur. Niets van dit alles heeft invloed op de precisie en bedrijfsveiligheid. Dit type productie, dat flexibel genoeg is om elk individueel product in twee-, drie- of viercijferige hoeveelheden te produceren, vereist niet alleen een stabiele toeleverings keten, maar ook een geavanceerde interne logistiek. Een groot aantal afzonderlijke onder delen kan op elk gewenst moment worden samengevoegd en met een ‘shuttle’ naar de assemblagehal worden getransporteerd. Die shuttle moet je zien als een oversized lade waarin alles wat nodig is voor de assemblage van bijvoorbeeld een STX 46 schokdemper Öhlins in het kort Opgericht: 1976 Hoofdvestiging: Instrumentvägen 8-10, Uppland Väsby, Zweden Directeur: Mark McAllister Medewerkers wereldwijd: ca. 500 Segment: veerelementen voor motorfietsen, auto’s, sneeuw mobielen, mountainbikes, race voertuigen Website: www.ohlins.eu Öhlins-producten worden auto matisch gekoppeld aan hoge kwa- liteit. En terecht, ook al wordt de concurrentie soms over het hoofd gezien. De speciale Öhlins-factor is een combinatie van continuïteit, transparantie en toegankelijkheid van het assortiment en zichtbaar- heid in letterlijke en figuurlijke zin. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3