MotoPlus 20 - 2024
REPORTAGE FABRIEKSBEZOEK ÖHLINS 66 MOTOPLUS REPORTAGE Het is niet enkel de hardheid en slijtvastheid die een coating van titaniumnitride op de binnenpoot van een voorvork zo waardevol maakt. Voor zo min mogelijk wrijving vormt het eveneens een goede combi met de vork keerringen. Öhlins-hoofdingenieur Magnus Wallén bevestigt per mail mijn vermoeden, dat na enig nadenken ontstond: De ‘special treat ments’ die de binnenpoten perfectioneren na het aanbrengen van een hardchromen basis laag en de plasmacoating met titaniumnitride, zijn niet bedoeld voor het verkrijgen van een zo glad mogelijk oppervlak. Ze zorgen ervoor dat er een microscopisch dun oliefilmpje op het glijvlak blijft zitten, terwijl ze tegelijkertijd voorkomen dat er grote hoeveelheden olie ontsnappen. Deze poten worden niet zelf geprefabriceerd. Öhlins betrekt alle componenten van gespeci- aliseerde bedrijven en doet alleen de ontwik- keling en assemblage. Zoals de continuïteit van het productassortiment en de kwaliteit ervan en ook de levering van reserveonder delen – zelfs voor oudere producten – laten Blauw, geel en goud – Öhlins-veerelementen zijn meestal te herkennen aan hun kleuren. Goud geanodiseerde onderdelen en de goud glinsterende titaniumnitride coating van de vork binnenpoten hebben het merkimago gevormd. MotoPlus neemt een exclusief kijkje in de Zweedse keuken en maakt kennis met nog meer Öhlins-specialiteiten. | Tekst: Ralf Schneider; Foto’s: Öhlins, Ralf Schneider | HOE HET ZWEEDSE GOUD ONTSTAAT 1 2 3
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3