MotoPlus 20 - 2024

REPORTAGE MOTOPLUS 65  karige tweehonderd euro verkocht. Ik heb de koper wel eerst eerlijk verteld wat een rotzooi het was.” Als Tyga sneller dan verwacht toch met een ombouwkit op de markt komt, trekt Bennink – wederom na aandringen van Jolette – toch weer de portemonnee. “Wat een verschil was dat. De Italiaanse set had van die grove matjes binnenin, bij Tyga is alles keurig afgewerkt. Bovendien is de set inclusief keurige Honda-­ boutjes en -moertjes zeer compleet.” Dat Tyga inderdaad goed nadacht over de ombouw blijkt uit een meegeleverd achter­ frame waardoor de kont wel goed staat. Of een onderkuip die net iets breder is zodat hij wel op een RC36 past. Ook het subframe dat plaats biedt aan de koplamp en kuip is mee­ geleverd en past zonder moeite, spanning en gevloek. Ook de tank met CNC-gefreesde tankdop smelt moeiteloos samen met de RC36-2. Om het af te maken monteert Bennink een Tyga-HRC uitlaatsysteem met de demper aan de linkerzijde. Zo lijkt de motorfiets nog meer op een echte RC30 en de zijspanpassa- giers zitten als bijkomend voordeel niet in de uitlaatdampen en -herrie. “Je kunt bij Tyga nog veel verder gaan en een echt 18-inch RC30-achterwiel kopen, maar ik vond het wel goed zo. Om het dashboard af te maken heb ik gekozen voor refurbished tellers van een CBR900 Fireblade, maar die van een CBR400RR passen ook en lijken zelfs nog meer op de originele exemplaren. De kleine Japanse koplampen komen van een CBR250. Ze zijn veel mooier dan de grote koplampen op de Europese RC30’s.” Om die tweede olifant in de kamer even- eens direct te elimineren volgt als vanzelf de Moeder aller Hollandse vragen: wat kost die grap? “Voor een complete kit betaal je € 5.428,-, maar dan is de kit al wel gespoten. Het Thaise spuitwerk is heel keurig gedaan, maar wel net iets minder dan dat van mij. Toen ik de kit kocht bestond er nog geen gespoten versie. Dat heeft het voordeel dat ik alles eerst pas kon maken en pas daarna liet spuiten. Van- wege het zijspanframe heb ik het kuipwerk ook op verschillende plaatsen moeten doorboren. De gaten voor het rechter knipperlicht heb ik dan juist weer dicht gemaakt omdat dat knip- perlicht naar de zijspanbak is verhuisd.” Rijwieltechnisch verandert Bennink niets aan zijn span. “Het was goed en dat moest vooral zo blijven.” Twee jaar duurt de opbouw van de unieke combinatie. “Kon ik de kosten gelukkig over twee jaar uitsmeren.” Helemaal op het laatst is er plotseling toch nog flinke stress. Dochter Isa moet in galajurk naar het afscheids- feest van de basisschool en voor haar is er maar één denkbaar vervoermiddel om in stijl te arri- veren. Met de hakken over de sloot kan vader Jan-Willem aan die wens voldoen. Direct daarna volgt het eerste examen voor de combinatie: een vakantie voor vier personen, inclusief aanhanger. De Japanse schoonheid blijkt echter toch een echte Honda te zijn: “Weer een spanningsregelaar die het begeeft … Honderd kilometer voordat we thuis waren was het over en sluiten.” Eerder al had Jolette de combinatie bergopwaarts mogen duwen. “Normaal reed ik altijd driehonderd kilometer op een tank, maar de nieuwe benzinetank heeft een inhoud van maar 18 liter en daardoor vielen we droog.” Hoe zijn de reacties die de Benninkjes onder- weg krijgen? “Zo’n beetje 99,99 procent vindt het helemaal fantastisch. Een heel enkele keer hoor je dat je het niet kunt maken om een RC30 te bevuilen met een zijspan. Als je dan het hele verhaal vertelt vinden ze het alsnog fantastisch.” n Boven: Geef toe: hier tuint toch iedereen in? Onder: Geen ontsierende schommelarm, maar deze originele telescoopvork. Gaten boren in het RC30-kuipwerk moet zeer hebben gedaan. Naar links verplaatste uitlaat en enkelzijdige swingarm met plakkerig autorubber.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3