MotoPlus 20 - 2024
REPORTAGE HONDA RC30-REPLICA ZIJSPANCOMBINATIE 64 MOTOPLUS REPORTAGE gereden voor overleg over het te bouwen span. We kozen voor een EZS Rally-span van zestig centimeter breed. Die winter hebben we van solo-motor en span een VFR-rode com- binatie gemaakt.” Om de juiste proporties te behouden houdt zijn Honda-combinatie zijn gewone voorvork. Die zit er nog altijd in, al is de voorvork voor de juiste looks 20 millimeter ingekort. Vanwege het extra gewicht van het span zijn wel de veren vervangen door zwaar- dere progressieve exemplaren. Om lichter te sturen is het voorwiel 60 millimeter naar voren geplaatst voor meer naloop. In 2013 ligt eerste dochter Isa al met zes maan- den in haar Maxi-Cosi in de bak. Als een jaar later dochter Sanna zich aandient, maakt het Rally-bakkie plaats voor een breder EZS-RX5- zijspan. Om alle bagage te verstouwen maakt een aanhanger bovendien zijn opwachting. “We zijn een hele attractie onderweg. In het begin hebben we de bak gewoon zwart gelaten, de kinderen klommen er zelf met hun lompe schoenen in. Toen dacht ik er aan om de bak weer VFR-rood te spuiten, maar ik had ook al Oké, tijd om even terug te schakelen: een VFR in RC-kleding is nog geen RC30. Waarom lijkt de alledaagse VFR750F van Bennink sprekend op die zalige RC30? “Uitgerekend in het naastgelegen Staphorst zit Tyga Europe. Tyga produceert in Thailand racekuipen in alle soorten en maten voor bijvoorbeeld een NSR100. Ze waren al bezig met een ombouw- set om een VFR750F van bouwjaar 1994 tot en met 1997 in een RC30 te transformeren, maar die was nog niet klaar. Daarom heb ik een bodykit in Italië gekocht.” De ombouwset uit de laars van Europa is netjes gezegd ‘allesbehalve passend’. “Alles stond onder spanning”, weet Bennink nog. “En jij het meest”, vult Jolette fijntjes aan. “Een RC30 en RC36-2 (VFR750F, red.) lijken veel minder op elkaar dan gedacht”, doceert ervaringsdeskun- dige Bennink. “Het frame is anders en daardoor kwam de kont raar omhoog en stond hij te ver naar achter. Dat zag er niet uit! Die Italiaanse kit heb ik in de hoek gesmeten en voor een Deze tank hoort ook bij de kit, de tellers komen van een CBR250RR. Ook een brede EML-bak oogt sierlijk met zulk spuitwerk. replica’s van een RC30 gezien op basis van een VFR. Mijn vrouw gaf me het laatste zetje om voor dit kleurenschema te kiezen. Achteraf was rood goedkoper geweest…” Voor het spuitwerk komt Bennink terecht bij Beerten Motordesign & Spuitwerk in Borculo. “Dat het RC30-spuitwerk duur was, wist ik van tevoren, maar Jolette haalde me over. Volgens haar doe je zoiets maar één keer in je leven. Ik moet wel reclame maken voor Beerten, want met de offerte hebben ze zich in de vingers gesneden maar later nooit gezeurd en alles perfect afgehandeld. Een EML-span is volgens Beerten niet zo strak en de afwerkingsgraad is lager dan die van een bak van EZ, maar zij heb- ben alles prachtig gemaakt.”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3