MotoPlus 20 - 2024

BOBBERS UIT HET VERRE OOSTEN REPORTAGE REPORTAGE MOTOPLUS 61  Gemak dient de mens, dankzij een auto­ matisch schakelende bak uit China. Sinds 2017 op de markt en al bijna een echte evergreen. ZONGSHEN CYCLONE AQS 401 HONDA CMX500 REBEL Zongshen, de Chinese partner van Aprilia, presenteerde in april van dit jaar de nieuwe Cyclone AQS 401. Bijzonderheidje: de 401 cc metende parallel-twin heeft een automatische versnellingsbak en is dus niet voorzien van een koppelingshendel en schakelpedaal. Het elektromechanische systeem laat de zesbak desgewenst volledig automatisch schakelen of middels een druk op de knop op de linker stuurhelft. Net als bij de Benda wordt ook bij deze Zongshen de voorvork nagenoeg vol- ledig afgedekt door het nodige kappenwerk. Op de aluminium swingarm zien we links en rechts een achterschokdemper die aan de bovenzijde aan het stalen frame is bevestigd. De 130-voorband en 150-achterband liggen om 17-inch velgen. Deze voor het A2-rijbe- wijs geschikte bobber is voorzien van ABS en moet in China in de loop van 2024 op de markt komen. Een prijs voor deze bobber met zijn hoog geplaatste uitlaatdempers en boven elkaar geplaatste led-koplampen heeft Zongshen nog niet gegeven. Of de AQS 401 überhaupt naar Europa komt, blijft de vraag, aangezien de fabrikant zelf geen aanwezig- heid kent in Europa en er ook geen dealer­ netwerk is. De Honda CMX500 Rebel is misschien wel de initiator geweest voor de revival van het lichte bobber-segment. De twin zit alweer sinds 2017 in het Honda-gamma en geldt in Europa als een van de best verkochte modellen van de Japanse fabrikant. Wie een lichte bobber zoekt, kan dus gewoon naar de Honda-dealer om er € 8.399,- op tafel te leggen. Daarvoor krijg je dan niet een uitgesproken rebels ogende bobber, maar wel een betrouwbare en gedegen partner. De 471 cc metende twin van de Rebel 500 vind je ook in de CB en CBR500 terug. Heb je wat kortere benen, dan is de 690 millimeter zithoogte een verademing, wat deze Honda bij rijscholen ook een geliefde klant maakt. Met zijn dikke 16-inch wielen geeft de Rebel wel perfect invulling aan de bobber-dresscode, ook al bouwt de 11,2 liter metende benzinetank bovenop het stalen frame wat hoog. Opvallend is verder de mooi cleane afwerking van het blok. Wie niet op goedkope Chinese bobbers zit te wachten, vindt in de Rebel een mooi alternatief. Of toch nog eens naar die CFMoto kijken?

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3