MotoPlus 20 - 2024
ROADTRIP MOTOPLUS 49 ROYAL ENFIELD HIMALAYAN 450 ROADTRIP onverwachte gaten en hobbels. Maar het is natuurlijk ook geen hardcore-enduro en zolang je dat maar beseft is er weinig mis mee. Waar ook niets mis mee is, is het verbruik. Uiteindelijk reed ik bijna 1.000 kilometer secun- daire bergwegen met de Himalayan 450, en schommelde het verbruik tussen de 1 op 25,8 en 1 op 29. Hard rechtuitrijden op de snelweg had ongetwijfeld andere waardes laten zien, maar met deze secundaire waardes is prima te leven, ook al omdat er maar liefst 17 liter in de tank past. Eenmaal tankte ik na 349 kilometer, terwijl het dashboard aangaf dat ik nog 27 kilo meter range overhad. Maar de tank zat toen met 13,5 liter toch weer boordevol. De range lijkt dus zelfs nog een tikje pessimistisch, of er is een ingebouwde veiligheidsmarge van een paar liter. Dat neemt niet weg dat de actie radius dus ‘lekker avontuurlijk’ is en je je over het algemeen weinig zorgen hoeft te maken over beschikbare benzinepompen. Al met al was ik behoorlijk onder de indruk van de Himalayan 450. Niet als kilometervreter of ultieme adventure-bike, maar wel als enorm MOTOR watergekoelde eencilinder-viertaktmotor, twee ket- ting-aangedreven bovenliggende nokkenassen, vier kleppen, klepstoters, semi-droge cartersmering, brandstofinjectie, 1x Ø 42 mm, geregelde katalysator, dynamo 418 W, accu 12 V/8 Ah, mechanisch bediende meervoudige platenkoppe- ling in oliebad (anti-hop), zesversnellingsbak, ketting. Boring x slag 84,0 x 81,5 mm Cilinderinhoud 452 cc Compressieverhouding 11,5:1 Maximum vermogen 29,4 kW (40 pk) bij 8.000 tpm Maximum koppel 40 Nm bij 5.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, upside-down vork, Ø 43 mm, stalen achterbrug, monoshockdemper met linksysteem, instelbare veervoorspanning, schijfrem voor, Ø 320 mm, zwevende dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter, Ø 270 mm, zwevende enkelzuiger remklauw, ABS. Spaakwielen met aluminium velgen 1,85 x 21; 3,00 x 17 Bandenmaten 90/90-21; 140/80 R17 (tubeless tegen meerprijs) MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.510 mm, balhoofd- hoek n.b., naloop n.b., veerweg v/a 200/200 mm, zithoogte 825-845 mm, rijklaar gewicht 196 kg, laadvermogen 198 kg, tankinhoud 17 liter. Garantie 3 jaar Onderhoudsbeurten elke 5.000 km Kleuren wit, zwart, grijs, bruin Prijs NL vanaf € 6.999,-; B vanaf € 6.549,- INFO www.royalenfield.com TECHNISCHE GEGEVENS Royal Enfield Himalayan 450 handig machientje, misschien wel voor ‘erbij’. Een moderne machine die niet teveel kost en waarmee je moeiteloos door stads- en file verkeer snort, maar waarmee je ook in het weekend heerlijk onbezorgd op pad kunt door de natuur. Of die je – zoals ik dus deed – een voudig kunt meenemen op een aanhanger of in een busje, om in het buitenland lekker rond te kunnen tuffen. Achter in m’n bus bewezen al die stoere valbeugels trouwens ook prima dienst bij het vastzetten, want daarmee heeft de Hima layan meer dan voldoende ‘aanknopingspunten’ voor de sjorbanden. Die valbeugels en z’n ver- dere stoere look geven deze Royal Enfield ook een heel eigen gezicht: echt een motortje waar- mee je gezien mag worden en waar je zomaar verliefd op kunt worden… n Nog een selfie met MotoPlus-abonnee Jan Slagter voor we weer naar Nederland gaan! Onopvallend onder het stuur: een moderne USB-C-aansluiting. Modern digitaal dashboard met een ouderwetse look. Een Bratwurst van Bruno hoort erbij op de Stelvio! De zuidzijde van de majestueuze Stelvio pas met zijn 48 haar speldbochten was in juni helaas nog gesloten.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3