MotoPlus 20 - 2024

ROADTRIP ROYAL ENFIELD HIMALAYAN 450 46 MOTOPLUS ROADTRIP roltas achterop, en al snel bleek dat hij veel meer dan enkel optische kwaliteiten heeft. Deze 450 volgt de 411 op, met zijn luchtge- koelde, 24 pk sterke tweeklepsblok. Die is momenteel nog als final edition leverbaar voor 6.700 euro, maar gezien het kleine prijsverschil met de beduidend moderner gemotoriseerde 450 lijkt die 411 meer een collector’s item. Wat niet wegneemt dat er sinds zijn debuut wereld­ wijd toch 200.000 van verkocht zijn! De 450 is met zijn 40 pk sterke en makkelijker toeren draaiende blok in alles een praktischer bruikbare machine. De prestaties zijn natuurlijk nog steeds niet mega, maar je komt uitstekend mee in het dagelijkse verkeer, zonder dat je hem meteen helemaal uit zit te wringen. Volgas komt aansluiting op het Himalayan-stuur (zo’n kleine moderne dus, de nieuwe standaard), waar je eenvoudig stroom vandaan kunt halen voor bijvoorbeeld die TomTom of om je telefoon onderweg op te laden. Ook aan die details merk je dat de Himalayan 450 in alles een moderne machine is en z’n lage prijs niet heeft geresul- teerd in een magere uitrusting. Het watergekoelde eencilinderblok draait mooi soepel en trillingsvrij. Om echt op te schieten moet je wel ietsje meer toeren draaien: onderin is hij tam en bescheiden, maar er op top goed 150 km/uur op de fraaie digitale kilometerteller, en ook daarmee kun je je in feite overal staande houden. Die teller is trouwens als klassiek ogende ronde teller uitgevoerd, maar is in feite een fraai TFT-kleurenscherm dat opmer- kelijk veel informatie biedt. Naast snelheid, toerental en ingeschakelde versnelling lees je ook de benzinevoorraad, tijd, temperatuur, kilometerstand, tripmeter en verbruik of range af, zonder dat die informatie daarbij te priege- lig is geworden. De elektronica kent zelfs een prima menustructuur op het dashboard, waar je middels een soort joystick-knopje doorheen kunt scrollen. Bovendien is de teller met je tele- foon te connecten en kun je er op die manier zelfs mee navigeren. Zover ging ik niet, want daarvoor vind ik persoonlijk een TomTom net even wat handiger en ook meer nuttige reisinfo bieden. Er zit trouwens ook een mooie USB-C-­ De soepele achtervering van de Royal Enfield Himalayan heeft zelfs een link­ systeem. BMW eat your heart out: ook deze Royal Enfield heeft gecombineerde achterlichten/ richtingaanwijzers… De nieuwe 452cc-eencilinder levert een keurige 40 pk. De Tibet Hütte is tegenwoordig een restaurant en via een kleine weg vanaf pashoogte bereikbaar. De top van de Stelvio (of Stilfserjoch zoals hij daar heet) op pashoogte is behaald! Op de achtergrond de Tibet Hütte.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3