MotoPlus 20 - 2024
44 MOTOPLUS ROADTRIP ROADTRIP ROYAL ENFIELD HIMALAYAN 450 En ommaar meteen met de deur in huis te vallen: die Tibet Hütte heb ik glansrijk gehaald op de Himalayan 450! Al konden we op de befaamde Stelviopas door late sneeuwval in juni maar vanaf één kant omhoog, en reden we de laatste kilometers naar de 2.758 meter hoge top tussen de sneeuwmuren door. Maar dat maakte het avontuur misschien nog wel leuker. Ook al was de Stelvio alleen nog maar geopend vanaf Bormio omhoog, en lag juist het beroemde Italiaanse deel met z’n 48 haar- speldbochten op rij nog gedeeltelijk onder de sneeuw. Het hoogstandje van ingenieur Carlo Donagani konden we dus helaas niet onder de wielen door laten rollen. Donagani bouwde trouwens eerder al de fantastische Splügenpas en kreeg tussen 1822 en 1825 van Ferdinand I van Oostenrijk de opdracht om de Stelviopas te creëren. Wat een gemis zou het voor ons zijn geweest als die Oostenrijkse keizer twee eeu- wen geleden niet had bedacht dat een directe verbinding naar Milaan wel handig voor hem zou zijn… De afgesloten zuidzijde van de pas was ook jammer voor de Himalayan, want de ranke eencilinder blinkt juist uit in het korte bochten- werk, zoals in die krappe haarspeldbochten. Met als enige puntje van kritiek dat de stap tus- sen de eerste en tweede versnelling misschien iets kleiner had gekund, omdat je precies in de haarspeldbochten merkt dat de eerste ver- snelling soms net te kort is, en de tweede al weer vrij lang. Maar dat is al een soort spijkers op laag water zoeken, want de nieuwe Royal Enfield deed het gewoon geweldig. En gelukkig was de pas vanaf de zuidkant tot ‘Kehre 24’ bij hotel/restaurant Franzenshöhe wel berijdbaar, dus met ‘slechts’ 23 haarspeldbochten op een rij kregen we ook al een uitstekend beeld van de Indiase machine. Voordat ik aan die klim begon, was ik al een paar dagen onderweg met de Royal Enfield. En nee, ik was niet op de Himalayan vanuit Nederland naar het drielandenpunt Italië-Oos- tenrijk-Zwitserland gereden, want duizend kilo meter ‘kilometervreten’ op de Autobahn leek me voor deze 450-eenpitter toch een soort van mis handeling, hoewel hij best lekker doorloopt en een kruissnelheid van 120 prima aankan. Maar omdat ik deze roadtrip combineerde met een bezoek aan het EK Enduro in San Marino én aan de Alpenmasters-test in deze Alpenregio, mocht de Himalayan de snelwegkilometers achter in onze Mercedes Sprinter-bus afleggen. Eenmaal in Italië mocht de Royal Enfield zich echter gaan bewijzen, met een flinke Oxford- De nieuwe Royal Enfield Himalayan 450 is er al vanaf zeven mille en de duurste uitvoering met tubeless banden en een speciale zwarte kleur kost nog altijd minder dan 7.800 euro. Daarvoor biedt de Indiase motorfabrikant een bijna vertederend leuke adventure-bike met een stoer uiterlijk en een modern 452cc-een cilinderblok dat 40 pk levert. Om te ontdekken of zo’n Himalayan 450 naast leuk ook echt bruikbaar is, ging ik er een week mee op pad. En wat is er gezien zijn naam toepasselijker dan een ritje naar de ‘Tibet Hütte’ bovenop de Stelviopas… | Tekst: Eric Bulsink; Foto’s: Eric Bulsink, Arturo Rivas, Foto Stelvio | OP NAAR DE TOP! »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3