MotoPlus 20 - 2024
BMW M1000XR TEST TEST MOTOPLUS 43 MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen met variabele inlaatnokkenastiming, vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, wet-sump smering, benzine- injectie, 4x Ø 48 mm, geregelde katalysator, 450W dynamo, accu 12 V/5 Ah, kabelbediende natte meerplaatskoppeling (met remkoppelbegrenzer), zesversnellingsbak, O-ring- ketting, secundaire overbrenging 47:17. Boring x slag 80,0 x 49,7 mm Cilinderinhoud 999 cc Compressieverhouding 13,3 : 1 Max. vermogen 148,0 kW (201 pk) bij 12.750 tpm Max. koppel 113 Nm bij 11.000 tpm Geluid in stand 95 dB(A) RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, stuurdemper, upside-down voorvork Ø 45 mm, veervoorspanning en in- en uitgaande demping (elektrisch) instelbaar, alumi nium swingarm, monoschokdemper veervoorspanning en in- en uitgaande demping (elektrisch) verstelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger rem klauwen, schijfrem achter Ø 265 mm, dubbelzuiger remklauw, tractiecontrole, deelintegraal remsysteem, bochten-ABS. Aluminium smeedwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Bandenmaten 120/70 ZR17; 200/55 ZR17 Banden in test Bridgestone RS11 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.548 mm, balhoofd- hoek 64,9°, naloop 117 mm, veerweg v/a 138/138 mm, zithoogte 850 mm, drooggewicht 223 kg, max. toelaat- baar totaalgewicht 450 kg, tankinhoud 20,0 liter. Garantie 3 jaar Kleuren Light White/M Motorsport; Blackstorm Metallic/M Motorsport Prijs € 30.750,- Prijs testmotor* € 38.457,- INFO BMW Motorrad Nederland, www.bmw-motorrad.nl of BMW Motorrad Belux, www.bmw-motorrad.be TECHNISCHE GEGEVENS BMW M1000XR * incl. M Competition-pakket, navigatievoorbereiding, spiegels aan uiteinde stuur, M-kettingspanners, getinte kuipruit, ConnectedRide Navigator navigatiesysteem waarbij de door een 6-assige IMU gevoede tractiecontrole wat defensiever te werk gaat. De veiligheidssystemen spannen in feite een onzichtbaar vangnet voor je. Te defensief? Dan laat je de elektronische teugels juist weer wat vieren. Tot aan de Race-modus voor echt circuitgebruik is de M in elektronische zin op alles voorbereid. De tijd vliegt en de BMW M1000XR ook. Op snelwegopritten schiet de duizend als afge- schoten uit een katapult vooruit. Net voorbij de 8.000 toeren ligt de overgang van wild naar woest. De wijze waarop dit beresterke blok aan de onderhoudsarme M-ketting trekt is haast niet te bevatten. Het wil domweg van geen ophouden weten, dit 201 pk sterke aggregaat. Met de fijngevoelig werkende quickshifter met blipperfunctie glijdt de volgende versnelling steeds boterzacht op z’n plek. Bij 130 km/uur op de snelweg draait het blok 6.000 toeren. Gevoelsmatig zou je zonder problemen nog een snel rondje Assen in zes kunnen rijden. Een vluchtige blik op het dashboard leert ondertussen dat het rijbewijs op een secundaire weg inmiddels gevlogen zou zijn. Maar laten we lekker rustig blijven, we hebben immers niets te bewijzen. Een Hayabusa-rijder kent dat gevoel ook. De BMW M1000XR is ook wel in voor een stukje ontspannen toeren, zon- der daarbij verveeld aan te voelen overigens. Wat dat betreft eet de BMW echt uit je hand. Een beetje flaneren langs de Plansee, net over de grens in Oostenrijk, doet dit beest poeslief met zijn in de toerenkelder al heel alerte motor- blok. Alleen het geluid is al reden voor een feestje. Hij klinkt oppermachtig, gromt van diep uit zijn longen en produceert een aanstekelijk sonoor geluid, zonder vervelend luidruchtig te worden, uit de mooie titanium uitlaatdemper van Akrapovic. Ja, de koppeling werkt niet super licht en tus- sen de 5.000 en 6.000 toeren zijn wat typische fijnmazige vierpitterkriebels voelbaar. Maar dan heb je het wel gehad. Reis je zoals wij met bagage, dan ben je aan gewezen op een rol- en/of tanktas, want zij koffers of een topkoffer zijn er niet voor de M1000XR. Handvatverwarming en een goed werkende en beschermende en in hoogte verstelbare ruit zijn dan weer standaard. Voor een navigatiesysteem dien je dan weer wel de portemonnee te trekken. Uit en thuis in een paar dagen kun je niet anders dan de conclusie trekken dat de M1000XR een even potente als gebruiks vriendelijke opper-crossover is. De BMW pakt je in met zijn uitgekiende combinatie van heel veel power en extreem lichte handling. Op secundaire wegen staat eigenlijk iedere andere motorfiets als prooi op de menukaart en moe- ten met name de GS, Multistrada en consorten op hun schreden passen. Kleine bijzaak: je moet je bankrekening enorm laten roken om über haupt op jacht te kunnen… n Naast de kenmerkende M is de M1000XR net als zijn soortgenoten getooid met winglets. Veel gaat elektronisch, maar de veer voorspanning achter verstel je – net als voor – handmatig. In dit geval wel met een handige draaiknop.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3