MotoPlus 20 - 2024
BMW M1000XR TEST TEST MOTOPLUS 41 BMWM1000XR, WAT IS ER ANDERS? Motorblok • In basis afkomstig van de S1000RR • Vermogen aangepast naar 201 pk • Versnellingsbak met een kortere vierde, vijfde en zesde versnelling • Secundaire overbrenging korter dan bij de S1000XR (achtertandwiel heeft 47 in plaats van 45 tanden); hogere topsnelheid (275 km/uur) op basis van een hoger maximum toerental Rijwielgedeelte en bodywork • Semi-actieve vering van Marzocchi • M-remmen van de M1000R (Nissin) • Aluminium smeedwielen (carbon optioneel) • Wielbasis 7 mm langer • Gewicht 3 kg lager • 200/55-achterband in plaats van 190/55 • Stroomlijn met winglets • Stuur verder naar voren • Zadel hoger Informatieve TFT-commandocentrale met de van BMW bekende bediening vanaf het stuur. Lijkt ingewikkeld, went snel. De optionele carbon wielen zijn een aan slag op het budget, maar schelen wel bijna anderhalve kilo gewicht. Top stoppers trouwens! De M1000XR is voorzien van de Shiftcam- viercilinder van de S1000RR, wel met iets minder pk’s. Maar met 201 pk zul je niet gauw veel tekortkomen… Zonnetje? Check! Decor? Check! M1000XR? Check! Er zijn beroerdere momenten om de dag te beginnen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3