MotoPlus 20 - 2024

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 37  Maximale score BMW R1300GS Ducati Multistrada V4 S Harley-Davidson Pan America 1250 Special KTM 1290 Super Adventure S Triumph Tiger 1200 GT Pro MOTORBLOK Acceleratie in zes 40 36 35 32 33 30 Acceleratie 40 29 32 28 33 27 Topsnelheid 20 15 20 14 20 12 Motorkarakteristiek 30 27 26 24 26 24 Gasrespons/lastwisselreacties 30 26 25 23 24 22 Motorloop 30 22 20 18 16 19 Koppeling 20 14 14 13 15 15 Schakelen 20 13 15 14 16 14 Versnellingsbak-spatiëring 10 9 9 8 8 9 Starten 10 9 9 9 8 8 Totaal 250 200 205 183 199 180 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 30 29 24 25 26 Stabiliteit in bochten 40 31 30 32 31 30 Stuurgedrag 40 30 29 25 26 27 Feedback 10 7 8 5 7 6 Grondspeling in bochten/onder blok 20 17 16 18 16 14 Rechtuitstabiliteit 20 17 17 16 17 16 Veringafstelling voor 20 16 16 12 14 15 Veringafstelling achter 20 16 16 13 14 15 Veercomfort 20 15 15 13 14 16 Rij-eigenschappen duo 20 16 14 15 15 14 Totaal 250 195 190 173 179 179 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 31 33 32 31 34 Ergonomie passagier 20 10 15 13 14 14 Windbescherming 20 12 16 15 16 16 Zicht 10 7 8 7 6 6 Lichtopbrengst 20 18 16 15 17 17 Uitrusting 30 22 25 26 28 27 Gebruiksgemak/onderhoud 20 17 15 12 15 18 Rijklaar gewicht met volle tank 10 4 4 3 4 4 Instelmogelijkheden vering 10 10 10 9 9 9 Bagagemogelijkheden 10 4 6 6 6 6 Laadvermogen 10 9 9 5 9 9 Actieradius 30 26 22 25 28 23 Afwerking 20 15 16 13 15 15 Totaal 250 185 195 181 198 198 VEILIGHEID Remvertraging 40 31 30 28 29 31 Doseerbaarheid remmen 30 22 24 23 22 25 Remstabiliteit solo/duo 20 16 15 15 15 14 Oprichtneiging bij remmen 10 9 9 6 7 8 ABS-werking 20 17 16 16 16 15 Stuurslaan 10 8 7 8 7 7 Elektronische hulpsystemen 20 18 20 17 18 17 Totaal 150 121 121 113 114 117 KOSTEN Prijs testmotor 30 7 5 7 6 7 Garantie 10 8 10 10 7 10 Verbruik (secundaire weg) 30 21 14 17 18 18 Kosten beurt 20 17 19 12 18 18 Onderhoudskosten 10 4 3 4 3 4 Totaal 100 57 51 50 52 57 TOTAAL 1000 758 762 700 742 731 PLAATS 2 1 5 3 4 Prijs-kwaliteitverhouding * 10 5,4 4,4 4,0 4,6 5,4 Zelden voelde een blok zo compleet als de V4 Granturismo. De BMW scoort punten op trekkracht van onderuit, nette manieren en stille motorloop. Het schakelen van de KTM staat op ongeëvenaard niveau. De KTM en Harley lopen bij lage toerentallen het meest rukkerig. Bovendien hapt bij laatstgenoemde de koppeling. De Triumph is op 202 km/uur begrensd, in de praktijk zelden een issue, maar dat kost hem hier wel veel punten. Bij lastwisselingen is er een voelbare ruk in de aandrijflijn. WINNAAR MOTORBLOK: DUCATI Piekfijn aanspreken van de vering bij de BMW, geslaagde afstem- ming en breed instelbereik op de Ducati. De Harley is superstabiel en kan – met wat lef – ook flink plat. De Triumph veert en dempt het com- fortabelst. Het stuurgedrag en de feedback van de stugge Harley laten nog wat te wensen over. De Tiger komt later aan de grond dan voorheen, maar nog steeds als eerste. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: BMW Traditioneel het parade-onderdeel van grote allroads. Hier worden dan ook rijkelijk punten gescoord. Ergonomisch bevalt de Triumph het best. De KTM laat amper iets te wensen over qua uitrusting en hoeft maar zelden naar de benzinepomp. Verder een bijna perfecte licht­ bundel op de BMW, ook in bochten. Hoog gewicht van de Harley, met daarbij weinig laadvermogen. Koffers kosten bij alle vijf extra. En voor dit type motor mag de actie­ radius van de Ducati en de Triumph wel iets groter zijn. WINNAAR PRAKTIJK: KTM/TRIUMPH Perfect doseerbare remmen op de Triumph, met de Ducati bijna op gelijk niveau. Net zo krachtig, maar niet helemaal zo fijn te doseren: de sportremmen van de BMW. Tijdens remmen in bochten richten de Harley en de KTM zich voel- baar op. Bij noodstops wordt de achterkant van de Tiger onrustig. WINNAAR VEILIGHEID: BMW/DUCATI De 1.300cc-boxer laat zien dat krachtig én zuinig goed samen kan gaan. De reguliere beurtkosten van de Ducati zijn redelijk beperkt. Gierige rijders zitten hier verkeerd. Bijzonder duur in de aanschaf is de Ducati V4 S. WINNAAR KOSTEN: BMW/TRIUMPH WINNAAR PRIJS/KWALITEIT: BMW/TRIUMPH Voor zulke rapportcijfers kregen we als kind geen felicitaties. De R1300GS en Tiger 1200 hebben alles bij elkaar nog de beste verhouding tussen puntenscore en euro’s. -BEOORDELING *Bij de berekening van het cijfer voor de prijs-kwaliteitverhouding wordt uitgegaan van de basisprijs plus die van de voor het functioneren relevante accessoires

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3