MotoPlus 20 - 2024

VERGELIJKINGSTEST 5 HIGH-END ALLROADS 36 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST Ducati Multistrada V4 S Ook afgezien van het uitrustingsvoordeel is deze Italiaanse allround-reis-racer in meerdere opzichten een echte winnaar. Hij kan net zo goed knallen als een praktisch vervoermiddel zijn, en hij zit in elke beoordelingscategorie voorin. Wat ook op het hoogste niveau ligt: de prijs en het verbruik. 1 KTM 1290 Super Adventure S Als je meer een trailrunner dan een wandelaar bent, dan zal deze brute machine voor de gewenste sensatie zorgen. Comfort en zijdezacht raffinement staan niet bovenaan de prioriteitenlijst, een omvangrijke uitrusting zeer zeker wel. Alles bij elkaar zit hij de Ducati en BMW dicht op de hielen. 3 BMW R1300GS BMW GS rijden was nog nooit zo sportief en emotioneel. Hij scoort heel veel punten, al laat hij uitgerekend op het onderdeel ‘Praktijk’ punten liggen. Niet alleen vanwege ontbrekende accessoires, maar ook omdat hij een stuk van het zijdezachte comfort van zijn voorganger is kwijtgeraakt. 2 Triumph Tiger 1200 GT Pro Je kunt niet om de Tiger 1200 heen als je een rijdende sofa met toegenomen rijplezier en Britse manieren zoekt. Ondanks de modificaties mist de comfortabele grote Tiger echter net als voorheen wat temperament en felheid om een absolute toppositie in de eindstand te behalen. 4 Harley-Davidson Pan America 1250 Special Uniek, excentriek en bomvol karakter. De Pan America is een echte exoot en heeft alleen daardoor al zijn speciale charme. Als je het liefst met een dikke Amerikaanse V-twin op reis gaat, zul je je nauwelijks storen aan zijn mindere punten in dit hoog­ waardige veld. Voor de frisse wind in deze motorcategorie geven we hem sowieso een high five! 5 De balans is de andere kant uitgeslagen. In de driestrijd met de Multistrada en 1290 Super Adventure begin dit jaar kwam de R1300GS nog als winnaar uit de strijd, maar nu moet hij de kroon afstaan aan de Italiaanse V4-raket. Doorslaggevend daarbij: de uitrusting van de testmotoren. Zonder alle optiepakketten heeft de BMW het moeilijk; (relatief) purisme wordt in de puntentabel genadeloos afgestraft. Boven- dien toonde de Ducati zich nu op de zomerse verbruikstestronde een stuk minder dorstig dan voorheen. Hiermee wordt nog maar weer eens duidelijk dat de 1.000-punten-tabel weliswaar een nuchtere indicatie vormt, maar ook slechts een momentopname en droge optelsom is. In dit geval wordt ook aangetoond hoe dicht de motoren in de top van deze categorie bij elkaar zitten. Beste voorbeeld: de Harley-Davidson Pan America. Hij valt in geen enkele categorie echt door de mand, maar blinkt ook nergens in uit. En dat is al genoeg om de aansluiting te verliezen. Los van de puntenscores en rang- schikking geldt echter vooral: het belangrijkste zijn de onvergetelijke rijbelevingen die je op al deze machines kunt hebben, en dan helemaal naar je persoonlijke smaak. Zonder de directe vergelijking van telkens overstappen. Overi- gens tekenen zich aan de horizon al dingen af als Euro5+, oprukkende automatische versnel- lingsbakken en nieuwe modelgeneraties. Dan worden de kaarten wellicht helemaal opnieuw geschud, maar voorlopig kunnen we genieten van deze letterlijke en figuurlijke hoogstandjes. High five! n -CONCLUSIE

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3