MotoPlus 20 - 2024

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 35  0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm Ducati Multistrada V4 S 121,1 kW (165 pk) bij 10.500 tpm 84 Nm bij 8.000 tpm KTM 1290 Super Adventure S 115,8 kW (158 pk) bij 9.200 tpm 137 Nm bij 7.500 tpm BMW R1300GS 110,7 kW (151 pk) bij 7.700 tpm 154 Nm bij 6.300 tpm Triumph Tiger 1200 GT Pro 106,7 kW (145 pk) bij 9.300 tpm 119 Nm bij 7.000 tpm Harley-Davidson Pan America 1250 Special 105,5 kW (143 pk) bij 9.000 tpm 118 Nm bij 8.000 tpm 60 90 120 150 170 160 150 140 130 120 110 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 In het lage- en middentoerengebied is er geen kruid gewas- sen tegen de 1.300cc-Shiftcam-boxer. Al vanaf stationair toerental staat er meer dan 100 Nm tot je beschikking, wat bij 6.300 toeren is toegenomen tot ruim 150 Nm! Pas vanaf 7.700 toeren, waar hij zijn topvermogen haalt, wordt het nieuwe BMW-blok ingehaald door de even grote maar meer lineair en hoogtoeriger getunede KTM-V-twin, die wel wat rauwer loopt. Vervolgens komt de nog meer toeren draaiende Ducati-V4 er overheen. Qua vermogensontplooiing liggen de blokken van Ducati, Triumph en Harley veel dichter bij elkaar dan de zeer ver- schillende concepten (90° V4, driecilinder-lijnmotor en 60° V-twin) doen vermoeden, deels domweg doordat ze elkaar qua cilinderinhoud weinig tot niets ontlopen (respectievelijk 1.158, 1.160 en 1.252 cc). Althans, totdat de Ducati rond de 8.000 toeren nog eens de naverbranders inschakelt. Tot dat moment gaat het trio vrijwel gelijk op, zeker de Duc en de Triumph. Maar dan gaat de Ducati-viercilinder er als een dolle vandoor, tot bijna 11.500 toeren, terwijl de Tiger en de Pan America het iets boven de 9.000 toeren al voor gezien houden. Vermogen aan de krukas. Metingen op de Dynojet 250-testbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximaal mogelijke afwijking ±5%. VERMOGENSMETING BMW R1300GS Ducati Multistrada V4 S Harley-Davidson Pan America 1250 Special KTM 1290 Super Adventure S Triumph Tiger 1200 GT Pro

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3