MotoPlus 20 - 2024
NEWSFL ASH MOTOPLUS 19 In de maalstroom van het al lekker loskomende motornieuws voor 2025 ook twee nieuwe uit voeringen van de Ducati Scrambler Icon Dark en Full Throttle. Naast nieuwe kleuren zijn er ook wat updates. De huidige Scramblers van Ducati zijn alweer tien jaar oud. Wie had dat gedacht toen deze niet bepaald als typische Ducati’s ogende machines tijdens de retro-golf in 2014 werden gepresenteerd. Vooral de comeback van de al begraven luchtgekoelde 803cc Desmo-Due motor baarde opzien en die krachtbron heeft ondertussen zelfs de Euro4, 5 en 5+-normen overleefd. Voor 2025 lanceert Ducati de Icon als basismodel en de Full Throttle als topmodel, beide met 73 pk vermogen en 65 Nm koppel. De Ducati Scrambler Icon Dark belichaamt de essentie van de Scrambler-serie. Hij maakt korte metten met overbodige elementen en is vooral minimalistisch van design. Met zijn matzwarte lak en eenvoudige uiterlijk weerspiegelt de Icon Dark de onmiskenbare stijl van de Ducati Scrambler. De druppelvormige tank is volledig zwart gespoten en combineert goed met de andere materialen. Andere details zoals het voorspatbord en de luchtdeflectoren benadruk- ken het duidelijke design. Met een veerweg van 150 mm voor de 41-mm Kayaba upside-down voorvork en een even lange veerweg voor de verstelbare Kayaba-achterschokdemper biedt de Icon Dark comfort op verschillende ondergron- den. De bandenmaten van 110/80 R18 voor en 180/55 R17 achter moeten samen met de Pirelli MT60 RS-banden zorgen voor een uitgebalan- ceerde rijdynamiek, zowel op de weg als op gravelwegen. Bochten-ABS behoort tot de stan- daarduitrusting, een quickshifter is optioneel. De Ducati Scrambler Full Throttle is de sportiefste Scrambler en is geïnspireerd op flat track racing. Opvallend zijn de nummerplaten aan de zijkant, waarop het nummer 62 – het jaar waarin de eerste Ducati Scrambler werd gelanceerd – is weergegeven. Naast zijn sportieve uiterlijk maakt de Ducati Scrambler Full Throttle indruk met zijn technische kenmerken. Het lagere stuur, een kort voorspatbord en de Termignoni-uitlaatdemper benadrukken het sportieve karakter. De zwarte en bronzen lak, geïnspireerd op racewagens uit de jaren ’70, komt terug op de aluminium velgen. Net als bij de Icon Dark zijn de banden maten 110/80 R18 voor en 180/55 R17 achter en de veerwegen 150 mm voor en achter. De Full Throttle heeft standaard een quickshifter met blipper en bochten-ABS. Vernieuwde Scramblers bij Ducati KLEINE UPDATE SUZUKI GSX-S1000 De Suzuki GSX-S1000 krijgt voor modeljaar 2025 diverse uiterlijke wijzigingen, nieuwe kleur stellingen én een nieuw TFT-dashboard. Uiterlijk is de 2025-GSX-S1000 herkenbaar aan de nieuwe bestickering in combinatie met de kleu- ren Metallic Triton Blue, Metallic Mat Sword Silver en Glass Sparkle Black. Daarnaast heeft de 1000 een nieuw 5-inch TFT-kleurendisplay. Daarop krijg je niet alleen real-time informatie over de status van de motor, maar werkt de toerenteller nu tevens als programmeerbare scha- kelindicator. Deze begint te knipperen als het gekozen maximum toerental wordt bereikt. Updates en waar- schuwingen verschijnen als pop-up, terwijl de display voor een optimale afleesbaarheid zowel automatisch als handmatig tussen dag- (wit) en nacht instelling (zwart) schakelt. Een nieuw vormgegeven flyscreen met Suzuki- logo is beschikbaar als accessoire. De techniek van de GSX-S1000 is ongewijzigd en dat betekent dat de 999cc viercilinder van de naked net als voorheen 152 pk en 106 Nm levert. Ook voldoet het blok aan de strenge Euro5+ emissie-eisen. De prijs van de vernieuwde Suzuki GSX-S1000 blijft ongewijzigd: € 14.999,-. De Full Throttle (links) is het topmodel in de Scrambler-lijn, de Icon Dark is stemmig zwart gehouden. Enkele lichte cosme- tische wijzigingen en een nieuw TFT-scherm voor de GSX-S1000.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3