MotoPlus 20 - 2024

NEWSFLASH 18 MOTOPLUS NEWSFL ASH KAWASAKI W230 EN MEGURO S1 Al sinds eind 2023 toont Kawasaki op ver- schillende Aziatische beurzen twee nieuwe retro eencilinders, de W230 en Meguro S1. De exacte specificaties waren nog niet bekend, maar die heeft Kawasaki inmiddels onthuld. Evenals het feit dat het duo ook in Europa leverbaar wordt! Daarmee krijgt Kawasaki’s Modern Classic line-up er dus meteen twee nieuwe model- len bij, die overigens wel dezelfde basis delen en enkel op enkele designdetails van elkaar verschillen. Kloppend hart, gemon- teerd in een klassiek ogend stalen dubbel wiegframe, is een luchtgekoelde eencilin- der, die ook dienst doet in de KLX230, een softcore enduro/supermoto die onder meer in Azië en de VS wordt geleverd. Het blok heeft een boring van 67 millimeter en een slag van 66 millimeter, bijna vierkant dus, wat resulteert in een cilinderinhoud van 233 cc. Het blok is voorzien van een enkele bovenliggende nokkenas en twee kleppen, heeft een bescheiden compressieverhou- ding van 9,0 op 1 en is onder de streep goed voor 12,9 kW (18 pk) bij 7.000 toeren. Het maximum koppel van de eencilinder, die is gekoppeld aan een relatief moderne zes­ versnellingsbak, piekt met 19 newtonmeter bij 5.800 toeren. Uiteraard heeft het chassis van de Kawasaki W230 en Meguro S1 een klassiek ontwerp: een stalen dubbel wiegframe vormt de basis zoals gezegd, met een paar stereo-schok­ dempers aan de achterzijde (met verstelbare veervoorspanning) en een conventionele Ø 37 mm telescoopvork met vorkrubbers voor. De al even klassieke en dienovereen- komstig smalle spaakwielen meten 18 inch voor en 17 inch achter, elk voorzien van een schijfrem en ABS. Boven de voor een retro bijna obligate grote ronde koplamp (led welteverstaan) huizen een paar prachtige ronde tellers die hele- maal passen in het retroplaatje, wat zeker ook geldt voor de verchroomde peashooter uitlaat, de grote stalen spatborden en het ruime zadel. Een bescheiden LCD-display in de linker teller geeft het geheel ook nog een modern tintje, al begint zelfs LCD inmiddels bijna klassiek te worden. Tot zover de basis, rest nu nog de verschillen tussen beide. Die beperken zich zoals voor- noemd tot kleine uiterlijke details: de enkel in het zwart leverbare Meguro S1 is bijvoor- beeld uitgerust met een druppelvormige tank, die deels verchroomd is én voorzien van een 3D Meguro-embleem. Verder is ook de afwerking van het zadel iets anders, evenals het design van de tellers. Wat de Meguro S1 en de enkel in het blauw leverbare W230 gaan kosten, zal in een later stadium bekend worden gemaakt. Info: www.kawasaki.nl MOTORNIEUWS 2025

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3