MotoPlus 20 - 2024

16 MOTOPLUS NEWSFL ASH NEWSFLASH Kawasaki Nin j a 1100 SX én SE voor 2025 MOTORNIEUWS 2025 In de rubriek ‘nieuws waarvan je wist dat het ging komen’ de nieuwe Kawasaki Ninja 1100SX. De presentatie van de nieuwe sportieve toermachine volgt op die van de Versys 1100. Ook komt er komend jaar voor het eerst een SE-versie naast de standaard uitvoering. Zoals de nieuwe modelnaam al aangeeft heeft Kawasaki de cilinderinhoud door een drie mil- limeter langere slag (nu 59 mm) opgeschroefd tot exact 1.099 cc. Verder kreeg het blok aangepaste gasklephuizen en inlaatpoorten, een andere ECU-setting, aan­ gepaste nokkenassen met iets minder kleplift (beide ten faveure van meer koppel in het lage- en middentoerengebied) en wat meer vliegwielmassa. De ingrepen zijn wel iets ten koste gegaan van het maximum vermogen, want dat is gedaald van 142 pk bij 10.000 toeren naar 136 pk bij 9.000 toeren. Daaren­ tegen is het koppel juist iets hoger met 113 Nm bij 7.600 toeren (was 111 Nm bij 8.000 toeren), maar belangrijk is dat de koppelkromme onderin en in het belangrijke mid- dengebied een stukje boven die van de 1000SX ligt. Net als bij de Versys 1100 zijn de vijfde en zesde versnelling iets lan- ger. Rijd je 100 km/uur in zes, dan draait het blok nu 4.000 toeren in plaats van de eerdere 4.300. Daar- naast is de primaire overbrenging langer, terwijl de eindoverbrenging met 42 op 15 nu juist iets korter is. Verder is veel bij het oude geble- ven, op een paar toch wel nuttige zaken na. Zo is de achterste rem- schijf iets groter, zijn de remschij- ven niet langer van het wave-type en zit er bijvoorbeeld standaard een USB-C-aansluiting op het stuur. Daarnaast is de quickshifter iets aangepast. Deze werkt nu al vanaf 1.500 toeren in plaats vanaf de eerdere 2.500 toeren. Naast de standaard uitvoering is er komend modeljaar voor het eerst ook een SE-variant, die zich behalve door een eigen kleurstelling nog van de basisversie onderscheidt door Brembo M4.32 remklauwen, Brembo rempomp en remschijven, een Öhlins S46-achterschokdemper met stelmogelijkheden voor uit- gaande demping en veervoorspan- ning (met draaiknop) en handvat- verwarming. De nieuwe Ninja 1100SX komt er in Metallic Carbon Grey/Metallic Diablo Black en de SE-versie in Emerald Blazed Green/Metallic Diablo Black en Metallic Matte Graphene Steel Gray/Metallic Diablo Black. Prijzen worden bin- nenkort bekendgemaakt. Update Triumph Trident 660 Triumph gooit in 2025 een vernieuwde Trident 660 in de strijd in de competitieve lichte naked klasse. De nieuwe Trident is onder andere voor- zien van meer elektronische hulpsystemen en aangepaste vering. Ommet die handige hulpjes te beginnen: de Trident 660 heeft vanaf modeljaar 2025 door het gebruik van een 6-assige IMU standaard hellingshoekafhankelijk ABS en tractiecontrole, cruise control en een up-and-down quick­ shifter, die tot voorheen als accessoire leverbaar was. Daarnaast heeft de Brit nu drie rijmodi in plaats van twee, waaronder een nieuwe Sport-­ modus. Het TFT-display met connectiviteit biedt turn-by-turn-navigatie en mogelijkheden om te bellen en muziek te luisteren. De 81 pk en 64 Nm sterke driecilinder bleef ongewijzigd, maar voor de vering is er wel een kleine update. De 41-mm Showa-voorvork is nu van het SFF-BF big piston-type voor meer comfort en feedback. Achter huist de bekende Showa-­ monoschokdemper waarvan de veervoorspan- ning verstelbaar is. Wel is de veerweg achter met 130 mm iets korter geworden. De nieuwe Triumph Trident 660 wordt lever- baar in de kleuren Cosmic Yellow, Cobalt Blue, Diablo Red en Jet Black en staat vanaf decem- ber bij de dealer. Er komt een restrictiekit voor het A2-rijbewijs. De nieuwe Trident 660 is er vanaf € 9.595,-.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3