MotoPlus 20 - 2024
NEWSFLASH 14 MOTOPLUS NEWSFL ASH Gespot: Ducati Multistrada V2 Ziehier het prototype van een volledig nieuwe Multistrada V2, met een gloednieuwe V-twin in een al even nieuw frame, welke onlangs in Italië opdook. De nieuweling wordt naar verwach- ting in december gepresenteerd en zal niet langer voorzien zijn van de bekende Testastretta V-twin, maar van een andere V- of L-twin van Ducati. Het nieuwe blok doet optisch wat denken aan de Superquadro uit de Streetfighter en Panigale V2, waarvan Ducati eerder dit jaar al liet weten dat deze snel met pen- sioen gaan omdat er een nieuwe V-twin komt. Afgelopen zomer werd in Amerika al een nieuw blok onder de projectnaam 2102 met iets meer dan 900 cc en zo’n 120 pk gehomologeerd. Deze zou ook makkelijk de benodigde 150 pk voor een nieuwe Panigale V2 en Streetfighter V2 moeten kunnen leveren. Grote vraag lijkt vooral of dat nieuwe blok voorzien is van de specialiteit van het huis, desmodromische klepbediening. Sinds de komst van de V4 Granturismo is dat recept immers niet langer in steen gebeiteld bij de Italiaanse fabrikant. Denkbaar is ook dat Ducati een volledig nieuwe V-twin bouwt, met conventionele klepbediening voor de modellen Multistrada, Monster, Super sport en DesertX en voor de prestigemodellen Streetfighter en Panigale met desmodromisch bediende kleppen. Afijn, dat moeten we nog even afwachten. Wel lijkt duidelijk dat dit nieuwe blok in het geval van de nieuwe Multistrada V2 niet langer in een frame van stalen buis is gemonteerd maar in een aluminium variant. Het subframe is dan weer wel van stalen buis met het oog op extra draagcapa citeit. Ook de banaan-swing arm van het huidige model lijkt te worden afgelost door een nieuwe variant, die lijkt op die van de Multistrada V4. Opvallend ANTWOORDEN THEORIE-KENNIS B C B 1 2 3 Update voor Honda Forza-lijn MOTORNIEUWS 2025 Honda is druk bezig met het klaarstomen van haar model- len voor 2025, zo ook de Forza motorscooters, beschikbaar als 125, 350 en 750. De hele line-up voldoet nu aan de nieuwe Euro5+-norm, onder meer dankzij nieuwe ECU-settings, aangepaste katalysator en een SO2-sensor voor de 125 en 350. Alle drie de model- len kregen een nieuw 5-inch TFT-scherm met connectiviteit, vernieuwde bedieningsknoppen (verlicht), nieuw gepositioneerde USB-C-aansluiting en een verlicht opbergvak onder het zadel. De grootste van het trio, de Forza 750 met de bekende 745cc-twin die ook in de X-ADV maxiscooter dienst doet, kreeg daarnaast nog wat extra updates. Het design werd bijvoorbeeld aangepakt, met als meest zichtbare veran- dering de nieuwe koplamp met geïntegreerde dagrijverlichting en knipperlichten. Een deel van het nieuwe kuipwerk is daarbij ver- vaardigd van duurzaam Durabio kunststof. Verder is de Rain- modus van de 750 verder verfijnd, wat ook geldt voor de afstelling van het DCT, dat met name de souplesse bij lage snelheden ten goede komt. Als laatste is ook het kleuren gamma van het drietal opgefrist, de 750 is er nu bijvoorbeeld ook in grijs metallic, de 350 in rood metallic en de 125 zelfs in drie nieuwe kleurstellingen, namelijk blauw, wit en een grijs metallic versie met bronskleurige wielen (Special Edition). Info: www.honda.nl is ook dat de nu nog centraal geplaatste achterschokdemper naar de linkerzijde is verplaatst, nadrukkelijk vlak ligt en geen linksysteem heeft. De nog naamloze nieuwe V2 zal op de middellange termijn de ruggengraat van het Ducati modellengamma vormen. De motor wordt in november voor het eerst gepresenteerd in een sportmotor voor het midden segment, als vervanger voor zowel de Panigale V2 als Super sport 950. De nieuwe Multi strada V2 volgt zoals gezegd in december. Dan komen we ook meer te weten over de presta- ties van het nieuwe blok. Even geduld dus nog!
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3