MotoPlus 20 - 2024

NEWSFLASH 12 MOTOPLUS NEWSFL ASH Nadat Triumph eind 2023 haar opwachting maakte in het motorcross-segment met de TF250-X, breidt het die lijn nu uit met een zware 450: de TF450-RC. En die laatste letters verwijzen dan weer naar de 44-jarige cross­ legende Ricky Carmichael, die een flink steentje bijdroeg aan de ontwikkeling. Naar eigen zeggen heeft de TF450-RC de krachtigste vermogen/gewichtsverhouding in zijn klasse. De 450cc-eencilinder heeft net als KTM en Honda een enkele bovenliggende nok­ kenas evenals titanium kleppen en een König gesmede aluminium zuiger. De verbrandings- kamer is volledig gefreesd voor een optimale luchtstroom en efficiëntie. Bovendien is de een­ cilinder uitgerust met een geavanceerd motor­ ZWARE BRITSE CROSSER Dunlop presenteert SportSmart MK4 Dunlop heeft een nieuwe sportband voor straatgebruik gepresenteerd, de SportSmart MK4, die de SportSmart MK3 vervangt. Net als zijn voorganger is de SportSmart MK4 voorzien van Dunlop’s MultiTread-compound op de achterband, die een sterkere compound op het loop- vlak combineert met zachtere schouder- compounds voor een optimale combinatie van levensduur én prestaties in bochten. De voorband heeft over de gehele breedte van de band dezelfde rubbersamenstelling als de schouder van de achterband. De rubbersamenstelling van de nieuwe band moet voor betere prestaties bij nat weer zorgen, met volgens Dunlop een toename van 20% aan tractie op een ondergrond met weinig grip en een verbetering van 18% op een ondergrond met gemiddelde grip. Daarnaast moet de tractie onder droge omstandigheden beter zijn. Dunlop heeft gebruik gemaakt van de zogeheten ‘eindige elementen analyse’ (FEA) om het nieuwe groevenpatroon te ontwikkelen, dat is gebaseerd op dat van de SportSmart MK3 en TT, maar is aan­ gepast aan de nieuwe constructie- en compound-eigenschappen. De SportSmart MK3 blijft overigens lever- baar in een beperkt aantal maten. Maten beschikbaar bij introductie: 120/70 ZR17 (58W) 160/60 ZR17 (69W) 180/55 ZR17 (73W) 190/50 ZR17 (73W) 190/55 ZR17 (75W) 200/55 ZR17 (78W) management met een Dellorto gasklephuis en Athena ECU. In combinatie met de MX Tune Pro app kunnen rijders parameters als tractie­ controle en launch control naar eigen wens finetunen/afstellen. Ook is de crosser uitgerust met het XTrig Holeshot Device, dat helpt bij het maken van een perfecte start. De vijfver- snellingsbak van de TF450-RC is bovendien uit­ gerust met een quickshifter. Het blok hangt in een licht aluminium chassis, de vering komt van Kayaba en de remmen stammen van Brembo. Die Italiaanse firma leverde trouwens ook de master- en slave-­ cilinder voor de hydraulisch bediende koppe- ling. Standaard is de TF450 voorzien van DID-­ velgen met Dunlop Geomax MX34-banden en een ODI RC4 Signature-stuur van driedubbele, taps toelopende buis. Het stuur is uitgerust met oversized stuurklemmen en half-wafel ODI lock-on handvatten. Het kleurenschema combineert het kenmer- kende Triumph Performance Yellow met zwarte en witte accenten. De TF450-RC is ook voorzien van RC’s iconische startnummer 4, een GOAT- logo en belangrijke sponsorstickers, die een persoonlijke touch toevoegen die de geest van deze motorcrosslegende weerspiegelt. Dit ontwerp komt terug op de nummerplaten, swingarmstickers en andere visuele elementen, waardoor de unieke stijl van de motorfiets nog eens wordt onderstreept. De nieuwe TF450-RC wordt begin volgend jaar leverbaar, de prijs is nog niet bekend. Voor meer info, zie www.triumphmotorcycles.nl.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3