MotoPlus 20 - 2024
NEWSFL ASH MOTOPLUS 11 Honda heeft haar in 2022 geïntroduceerde NT1100 groottoerist, met de koppelrijke 1.084cc parallel-twin van de Africa Twin, voor komend jaar behoorlijk onder handen genomen. Zowel het blok, het design als de uitrusting kregen een oppepper. Meer dan twaalfduizend exemplaren verkocht Honda al van de NT1100 sinds de lancering, wat al wel aangeeft dat er nog altijd muziek zit in het GT-segment. Ondanks zijn nog relatief jonge leeftijd vond Honda het blijkbaar nodig om de toertwin onder handen te nemen, en daarbij ging het niet gemakzuchtig te werk. Aan alle kanten is er wel wat fijnslijperij gepleegd, te beginnen bij het blok. De parallel- twin met 270° kreeg onder meer een grotere luchtinlaat naar de airbox, langere inlaat kelken, een hogere compressieverhouding en aangepaste ECU-settings. Dat resulteert niet zozeer in een hoger topvermogen, dat is met 75 kW (102 pk) namelijk hetzelfde gebleven, maar wel in een beduidend rijker gevulde koppelkromme. Het maximum koppel steeg niet alleen van 104 naar 112 newtonmeter, het wordt ook nog eens veel eerder afgegeven (5.500 t.o.v. 6.250 tpm). De actuele NT1100 beschikt al over een uit gebreid elektronisch vangnet, maar dat gaat op de 2025-versie een stuk verfijnder te werk dankzij de implementatie van een zes-assige IMU. Deze stuurt niet alleen de drievoudige, uitschakelbare tractiecontrole (met geïnte- greerde wheelie-controle) en het ABS aan, maar ook het optionele DCT. Daarvan is overi- gens het schakelkarakter van de verschillende standen aangepast aan de veranderde pres- taties van het blok. En dan is er nóg een sys- teem waar de IMU input aan levert, en wel de optionele Showa Electronically Equipped Ride Adjustment, het elektronische veersysteem dat we ook al van de Africa Twin Adventure Sports kennen. Het heeft drie voorgeprogrammeerde standaardsettings die corresponderen met de beschikbare rijmodi (Rain, Urban en Tour), daarnaast is er ook nog een vrije User-modus waarin je demping en veervoorspanning naar eigen inzicht kunt programmeren. Ook het design van de NT1100 is wat aange- scherpt, al moet je eerlijkheidshalve goed kij- ken om de verschillen tussen oud en nieuw te ontdekken. Kijk dan vooral naar de voorzijde, waarvan het kuipwerk een stukje scherper is gesneden. Waar je de nieuwe overigens wel snel aan kunt herkennen, is het gemis van een knipperlicht aan de voorzijde. Net als de onlangs vernieuwde X-ADV krijgt ook de NT een nieuwe koplampunit met geïntegreerde dagrijverlichting én knipperlichten. Ook nieuw zijn de met één hand in vijf hoogteposities te verstellen ruit en het langere voor- en achter spatbord, die net even wat beter moeten beschermen tegen opspattend vuil. De nieuwe Honda NT1100 is beschikbaar in de kleuren zwart, blauw en Warm Ash Metallic, een soort van zandkleurige uitvoering. Prijzen zijn nog niet bekend. Info: www.honda.nl Honda NT1100 MOTORNIEUWS 2025 Roof breidt Boxer-lijn uit Bijna dertig jaar geleden begon het succes verhaal dat Roof Boxer heet, een innovatieve systeemhelmmet een kinstuk dat helemaal achterover kon worden geklapt. Ruim over de 1 miljoen stuks verkocht de Franse helmfabri- kant van alle verschillende uitvoeringen van het Boxer-concept, waarvan deze Boxer Alpha, die de bestaande Boxer V8 aflost, nu de jongste uit- was is. De Boxer Alpha is E22.06 P/J gehomolo- geerd, en dat naar eigen zeggen zonder dat het gewicht is toegenomen. Om aan de strengere regelgeving te voldoen kreeg de Fransman een nieuwe EPS binnenschaal met niet minder dan vijf verschillende dichtheden, evenals een spe- ciaal en gepatenteerd vergrendelmechanisme in de open-rijstand, door Roof tot Flexlocker gedoopt. Hetzelfde mechanisme dat ook op de Boxxer 2 dienst doet inderdaad. Andere kenmer- ken van de helmmet een fiberglas buitenschaal zijn een ratel-snelsluiting, anti-condensvizier, anti-bacteriële binnenvoering (uitneembaar en wasbaar) en intercom-voorbereiding. De nieuwe Roof Boxer Alpha is er in de maten XS tot en met XL en wordt standaard geleverd met zeven jaar garantie. Het kleurenaanbod bestaat uit vijf unikleuren en drie designs, waarbij er ook nog zes vervangingsvizieren tot je beschikking staan, waaronder vijf opval- lende iridium-versies. Alle uitvoeringen kosten € 399,00. Info: www.periermotorsport.nl
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3