MotoPlus 01 - 2024

DE SPRINT SPORT SPORT MOTOPLUS 95  Met die laatste uitspraak is Pon­ charal het allerminst eens. “Zij moeten ook begrijpen dat dingen als dit (de introductie van de Sprints, red.) bedoeld zijn om de MotoGP gezonder te maken. Zij zijn de hoofdrolspelers”, erkent de IRTA-voorzitter. “Wil ik vechten om te zorgen dat de rijders een beter leven krijgen? Ja. Maar wil ik vechten voor jongens die drie uur slaap krijgen, een kamer delen en economy vliegen voor een klein salarisje? Misschien nog wel meer. Ik wil niet als een dictator klinken, maar degenen die het meeste profiteren van de huidige situatie, zijn de rijders zelf.” Toch ervaart ook Poncharal dat de belasting voor mensen binnen zijn eigen team te groot wordt, aangezien één monteur vertrekt om meer bij zijn gezin te zijn, terwijl een ander wil overstappen naar het testteam. “De helft van de Sprints schrappen zou ik geen probleem vinden”, aldus Zeelen­ berg. “Dat is een persoonlijke mening, maar ook om te zorgen dat we iedereen constant aan de start kunnen houden.”“Zitten we aan een grens? Ja”, geeft Poncha­ ral toe. “Inderdaad, volgend jaar hebben we nóg meer races, maar de kalender zit anders in elkaar, omdat we vroeger beginnen. In alle argumenten zit wel iets. Maar er zijn ook rijders die gek worden als ze een maand thuis zitten, dus … Maar goed, ik zie mijn mensen en stel vast dat ze het zwaar hebben. De twee ‘triples’ die we hadden in oktober en meer kans op geblesseerd raken, zo simpel is het.” Voorlopig blijven de Sprints overal op de weekendplanning staan, maakt Chief Sporting Officer Carlos Ezpeleta duidelijk. “Er valt altijd te twisten over wat te veel is”, meent hij. “Ik denk dat men veertig jaar geleden waar­ schijnlijk gezegd zou hebben dat achttien races te veel waren (de kalender van 1984 bestond uit twaalf wedstrijden, red.). We praten veel met de rijders en zij hebben een belangrijke stem in het kampioenschap. Wij hebben bijvoorbeeld voorgesteld om de onderlinge afstanden op de grid te vergroten om het risico bij de start te verkleinen. Maar de rijders wilden het liever laten zoals het was. En dan heb je ook nog de motoren zelf. Er is meer ‘close racing’ dan ooit. Ik denk dat het te vroeg is om na één seizoen volledig inzicht te hebben in alle statistieken. Voor volgend jaar (2024, red.) zijn we geen ver­ anderingen van plan. Het format werkt goed voor zowel de toe­ schouwers langs de baan als de tv-kijkers thuis.” n november, met al het vliegen en de verschillende tijdzones en de verschillende weersomstandig­ heden, maakten het heel moeilijk. Bovendien, de machines worden steeds gecompliceerder. Zelfs een kleine schuiver betekent vaak veel herstelwerk. Een paar jaar geleden, zonder al die devices, was dat minder. Ja, er is dus meer werk voor die mannen.” Net als veel rijders heeft Pecco Bagnaia bedenkingen bij de langer wordende kalender. “Mis­ schien zou het een goed idee zijn om het aantal wedstrijden op de kalender wat te beperken”, meent de tweevoudig MotoGP-­ kampioen. “Met volgend jaar 22 races, dat is fysiek en mentaal zwaar. Meer races betekent ook 1. Jorge Martin, 168 (2, 428) 2. Pecco Bagnaia, 140 (1, 467) 3. Brad Binder, 109 (4, 293) 4. Marco Bezzecchi, 87 (3, 329) 5. Luca Marini, 54 (8, 201) 6. Maverick Viñales, 54 (7, 204) 7. Alex Marquez, 50 (9, 177) 8. Aleix Espargaro, 48 (6, 206) 9. Jack Miller, 47 (11, 163) 10. Marc Marquez, 38 (14, 96) (tussen haakjes eindklassering en puntentotaal MotoGP) De negentien Sprints kenden met Jorge Martin, Pecco Bagnaia, Brad Binder, Marco Bezzecchi, Alex Marquez en Aleix Espargaro zes verschillende winnaars. Met negen overwinningen en veertien podiums was Martin de onbetwiste koning van de Sprint. Dertien rijders haalden het podium, negen meer dan één keer. Martin was ook de enige rijder die in alle Sprints scoorde. Geen wonder dat hij de ranglijst gemaakt aan de hand van Sprint-punten aanvoert. KONINGVAN DE SPRINT IRTA-president en GasGas Factory Racing Tech3-teambaas Hervé Poncharal in een onderonsje met rookie Augusto Fernandez. Poncharal is een voorstander van de nieuwe opzet. (Foto: Tech3) In de laatste Sprint van 2023 ging het hard tegen hard tussen Sprint-koning Jorge Martin en Marc Marquez. Martin won zijn negende Sprint, Marquez pakte zijn derde podium. (Foto: MotoGP)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3