MotoPlus 01 - 2024
DE SPRINT SPORT SPORT MOTOPLUS 93 we wilden: elke zaterdag meer publiek op het circuit en de kijk cijfers op zaterdag omhoog”, valt Poncharal Ezpeleta bij.“Het is een enorme bonus voor het kampi oenschap geweest. Veel mensen zeggen tegen me dat ze de Sprint geweldig vinden. Ik ben vrij zeker dat mensen nu zouden zeggen dat het saai was als we weer terug zou den gaan naar het oude schema.” De GasGas Tech3-baas benadrukt dat ook MotoGP, net als zovele andere sporten, meer is en moet zijn dan alleen een sport.“MotoGP is ook een show. Zoals de meeste sporten tegenwoordig. Als je een breder publiek wilt bereiken, moet je een interessante show bieden, die buiten de geijkte paden treedt. Ik geloof dat onze bestaande opzet oké was, maar als je geen stap voorwaarts zet, zet je in feite een stap terug. Andere sporten concurreren met ons als het gaat om publieksaandacht, tv-tijd en potentiële sponsors. Toen wij de plannen presenteerden, waren er voor- en tegenstanders. We hebben meteen gezegd dat de rij ders niet meer kilometers zouden maken in de nieuwe opzet, dus de werkbelasting voor rijders en teams zou bijna hetzelfde zijn. In theorie, ja.” Een steekproef met de GP’s van Italië en Oostenrijk van 2022 en 2023 toont dat wereldkampioen Bagnaia inderdaad vrijwel even veel ronden reed – respectievelijk 98 en 117 in Mugello en op de Red Bull Ring in 2022, tegen 100 en 115 vorig jaar. “Maar natuurlijk snappen wij ook dat je een vierde vrije training zoals we die tot vorig jaar hadden, heel anders benadert dan een race”, geeft Poncharal aan. Dat onderschrijft Zeelenberg. “De zaterdagen hakken er wel in. Je begint met een vrije training en als je niet (na vrijdagmiddag, red.) in Q2 staat, moet je gelijk kwalificeren. En gaan ze door, dan moet je wéér klaar staan voordat je ’s middags nog een Sprint-race hebt. Dan krijg je het die zaterdag wel even voor je kiezen, als rijder maar ook als crew.” Het schema en ook de in komend seizoen tot 22 wedstrijden uit dijende kalender bevallen Aleix Espargaro bepaald niet. Wel toont de veteraan ook begrip voor de beweegredenen van promotor Dorna. “Vorig jaar waren de tri bunes veel minder goed bezet. Nu is het vaak beter. Dorna gelooft dat dat komt door de Sprint- races”, zegt de 34-jarige Aprilia- coureur, vorig jaar winnaar van de Sprint in Barcelona. “Ik weet niet wat ik moet denken. Maar als ze zouden zeggen dat volgend jaar drie keer zo veel publiek komt als we 25 GP’s op de kalender zouden hebben, zou ik ze rijden. Ik hou van deze sport, maar we zijn geen machines. Ik heb een geweldig leven. Ik vlieg in op donderdag met een privé-jet, maar mijn mon teurs vertrekken op maandag en zijn op dinsdag hier en verdienen heel wat minder. Niemand heeft het perfecte antwoord op hoe we de populariteit van de sport kunnen vergroten. Ik ben kritisch op het schema en op de kalender, maar Dorna werkt er hard aan. Ze proberen van alles om ons dichter bij de fans te brengen en dat ver dient respect. Maar soms gaat dat ten koste van ons.” RIJDERS OVER DE SPRINT Fabio Quartararo: “Al die Sprints, ik vind ze niet nodig bij elke Grand Prix. In Valen cia weet je dat de tribunes vol zullen zitten, dus waarom zou je op zaterdag nog een race aan het programma toe voegen? De vele blessures zijn geen toeval. Het is een groot probleem. Ik kan je verzekeren dat je als rijder soms meer vermoeid bent na een Sprint-race dan na een GP. Onze machines worden steeds fysieker en het is al zwaar genoeg. Wij kunnen het zo niet volhouden, wat mij betreft. In niet één week end hebben we alle vaste rijders zien starten, dat is jammer. Misschien zijn er rijders die de Sprints leuk vinden. Vast wel. Ik niet, maar wat doe je eraan? Dat is een behoorlijk lastige situatie.” Johann Zarco: “De Sprints waren goed om je voor te bereiden op de volgende dag. Maar er is nu wel iets veranderd. Eerst was het zo dat je naar de race van zondag toe werkte, als een bijzondere climax. Nu is het al normaal dat je ook op zaterdag een wedstrijd hebt. Dat unieke moment is er niet meer.” Augusto Fernandez: “Ik heb (als enige rookie in 2023, red.) nooit het gevoel gehad dat ik klaar was voor de Sprint. Er was altijd wel iets te testen of nog wel iets om tijdens het rijden te probe ren. Na de Sprint ontdekten we vaak nog dingen waarvan ik niet weet of we die hadden ontdekt als we een gewone training hadden gehad. Sprint-tijd betekent racetijd en op zondag zijn we nu beter voorbereid. Maar met dit schema waren de vrijdag en zaterdag heel moeilijk voor me.” Marco Bezzecchi: “We moes ten er aan wennen, maar ik vind het nu normaal. Eerlijk gezegd had ik liever het oude schema, maar het is toch ook wel weer leuk. Wel riskanter en fysiek veeleisender, want ik train veel meer dan eerst. De machines zijn niet makke lijk te rijden, we hebben niet heel veel tijd voor de set-up en voor de banden. Maar we racen meer en dat is leuk. Misschien maken we niet eens zo veel meer kilometers, maar je maakt ze op een hele andere, meer intense manier.” Alex Marquez: “De eerste vijf, zes GP’s waren een beetje veel. Maar daarna begin je er aan te wennen. Fysiek gezien ben je aan het eind van het seizoen op. Ik heb de manier waarop ik train niet veranderd, maar het is belangrijk dat je lichaam goed herstelt, want je hebt veel meer stress op de motor. Je moet dus heel goed nadenken over je rust en hoe je die pakt. We wor den steeds competitiever en de motoren zijn steeds gelijk waardiger. Je moet vanaf vrijdagochtend al ‘aan’ staan. Daardoor waren er meer crashes en meer blessures. Voordien had je meer tijd op de baan, je had meer tijd om na te denken over dingen, om de risico’s te controleren. De training in de middag is een soort kwalificatie, terwijl je op vrijdag nog niet alles 100 procent voor elkaar hebt. Daarom nemen de risico’s toe. Ik denk ook niet dat dat anders wordt in de toe komst.” Joan Mir: “Het stressniveau is nu veel hoger. Op vrijdag middag moeten we ons al kwalificeren en dus moet je meteen snel zijn. Op zater dag hebben we een korte training en dan direct de kwalificatie en ’s middags een race. En op zondag weer. Dit format werkt dus niet als het gaat om veiligheid.” Aleix Espargaro is geen liefhebber van het nieuwe format en van de kalender. Wel heeft de veteraan begrip voor Dorna. In de Sprint in Jerez crashte hij, startend vanaf pole. (Foto: MotoGP) »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3