MotoPlus 01 - 2024
Om je maar meteen het gras voor de voeten weg te maaien: ja, deze luchtige, niet water dichte handschoenen met korte schacht zitten qua prijs al in de range van ‘echte’ toer handschoenen. Na een overwegend warm en zweterig seizoen met veel offroad-gebruik kunnen we concluderen dat de Guardo Desert+ het geld waard is. De sterke punten komen uiteraard bij dat offroad-gebruik aan de oppervlakte, waar goede ventilatie en veel gevoel voor rem- en koppelingshen del belangrijk zijn. De in vergelijking met nog dunnere (en voordeligere) crosshand schoenen beter beschermende uitrusting gaat nauwelijks ten koste van de feedback. Daarentegen bieden de gepolsterde inserts en knokkelbescherming weer voordelen bij een val en bieden ze een zekere mate van (gecertificeerde) bescherming als je op asfalt onderweg bent. En dat maakt deze ‘woestijn handschoenen’ bij hoge temperaturen ook interessant voor rijders die het asfalt vrijwel nooit verlaten. Daarnaast rechtvaardigen de hoogwaardige materialen en de goede afwer king de hoge prijs. Enig puntje van kritiek: ondanks de goede pasvorm zouden de hand schoenen nog wat nauwer mogen aansluiten, de klittenbandsluiting aan de pols heeft daar voor echter een te klein stelbereik. Info: www. touratech.nl Deze RPHA 91 is nog redelijk vers in de line-up van HJC en dus volgens de nieuwe ECE 22.06- norm gehomologeerd. Wat direct bevalt is de uiterst comfortabele en zachte binnenzijde met ook een aangenaam zittende kinriem. Die wordt evenwel gesloten met een ratelsluiting, maar dat is er wel een van metaal, die door het mooie sluiten en openen gelijk vertrouwen geeft. De ventilatieopeningen zijn fors van formaat, wer ken goed en zijn makkelijk te bedienen, ook al verliest de helm bij geopende openingen wat aan innerlijke rust. Het klapmechanisme werkt goed en kan met één hand worden bediend. Middels een hevel aan de zijkant kan het kin deel in de hoogste positie worden vastgezet. In gesloten toestand heeft de sluiting wat speling, dat zou misschien nog beter kunnen. Het geïnte greerde zonnevizier overtuigt daarentegen vol ledig. Het loopt ver naar onderen door, heeft een goede uitsparing voor de neus en biedt helder zicht. De helm is leverbaar in verschillende decors, met of zonder het onopvallend geïnte greerde communicatiesysteem Smart HJC 50B of 21B (ontwikkeld door Sena). Info: www.splashdesign.com GETEST: TOURATECH GUARDO DESERT + Allroad handschoenen + Veel gripgevoel, luchtig, goede protectie Verhoudingsgewijs duur Maten: S t/m XXXL Prijs: € 99,90 GETEST: HJC RPHA 91 Makkelijke systeemhelm TIPS & TRICKS MOTOPLUS 85 + Comfort, ventilatie, kinriem, zonnevizier Aansluiting kindeel zou iets minder speling mogen hebben Maten: XS t/m XXL Prijs: vanaf € 549,95 Wat een lezer nauwelijks beseft – waarom zou ’ie ook? – is dat veel testmotoren vaak in een busje worden vervoerd. Onmisbaar daar bij is een handige oprijplaat. Maar wat is han dig? In ons geval een grote en brede plaat, omdat we a) een grote bus hebben waarbij de afmetingen van de plaat van secundair belang zijn, en b) omdat we de meest uit eenlopende motorfietsen moeten kunnen vervoeren, van een 125’je tot een dikke Boss Hoss V8. En dan is er nog het onderwerp veiligheid. En zo kwamen we uit bij de Ace bikes Heavy Duty, die via Louis is te bestellen. De plaat heeft een maximale draagkracht van 500 kilo bij een eigen gewicht van 16,5 kilo. De plaat heeft een breedte van 57 centimeter, is in te klappen van 224 naar 114 centimeter en is dankzij twee stevige handgrepen goed te dragen. Bovendien kan de plaat middels riemen gezekerd worden, waardoor wegglijden bij het in- of uitladen voorkomen wordt. Info: www.louis.nl GETEST: ACEBIKES HEAVY DUTY OPRIJPLAAT Extra brede oprijplaat + Ideaal voor grotere bussen Te groot voor kleinere bussen Afmetingen (LxB): 224 (114) x 57 cm Prijs: € 349,99 -CHECK: -CHECK: -CHECK:
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3