MotoPlus 01 - 2024
OCC ASION MOTOPLUS 79 Belangrijk! Gebruikte motoren met de nodige jaren op de teller die nog steeds een aankoop bedrag van bijna vijf cijfers moeten opbrengen, moeten uitgebreid worden getest. Dat is niet eenvoudig. Vaak zijn dit motoren die niet toegestaan zijn op de openbare weg en een circuit nodig hebben voor een proefrit. Maar vooral bij racemotoren is een echte functionele test essentieel. Dit is de enige manier om te bepalen of de machine (inclusief de geïn stalleerde tuning) goed werkt. Behoort een testrit niet tot de mogelijkheden, dan is de noodzaak van een betrouwbare voertuighistorie nog belangrijker: waar komt de motorfiets vandaan, hoeveel vorige eigenaren heeft hij gehad, door wie is hij onderhouden en zijn er een (compleet) onderhoudsboek en/of werk plaatsbonnen aanwezig? En wat nog meer? Ducati 999/S Vroeger super voordelig omdat de twee zijdige achterbrug en de ‘broodtrommel uitlaat’niet goed werden ontvangen door Ducati-fans. Maar Troy Bayliss won er niet voor niets het WK Superbike mee in 2006. Aan de rijeigenschappen ligt het dus niet, de Ducati is een solide V-twin sport motor. Tussen € 6.500,- en € 9.000,- vind je slechts een enkele keer een 999/S. Het zijn altijd zeer goed onderhouden exem plaren. De meeste met kilometerstanden tussen 20.000 en 40.000 kilometer. Kawasaki ZX-10R Een ZX-10R uit het gefacelifte modeljaar 2011 is te vinden vanaf € 8.000,-, maar ze zijn zeldzaam en goed opgebouwde racemotoren kosten aanzienlijk meer. Een ZX-10R van 2008-2010 is niet te vinden onder de € 6.500,-. Hoewel dit model meer gericht is op (openbare) stuurwegen dan de radicale ZX-10R vanaf 2011, kan het niet concurreren met zijn voorganger uit modeljaar 2006/2007 qua trekkracht en vermogen bij lage toerentallen. Suzuki GSX-R1000 Gixxer-modellen gebouwd tussen 2008 en 2012 kosten tussen de € 6.500,- en € 9.000,-. De kilometerstanden en de staat van de motorfiets variëren sterk. De legendarische K5- en K6-modellen worden relatief duur (tot € 6.800,-) aange boden. Zelfs goed onderhouden K3- en K4-modellen zijn nog duur. Kant-en-klare, meestal goed onderhouden racemotoren van de jaren 2007 tot 2010 zijn soms net boven de € 5.000,- te koop. + Veel vermogen, zelfs oudere S1000RR- modellen leveren 200 pk of meer, goed moedige zithouding, weelderige onderdelen voorziening, maar duurder dan Japanse motoren Complexe elektronica die ook nog eens (crash)gevoelig is, goed onderhoud is essentieel + Betrouwbare motorfiets met hoge stabiliteit, zeer goed gebouwd, ABS van hoge kwaliteit in dagelijks gebruik Ingewikkelde constructie, werk aan de motor tijdrovend, remsysteem van de standaardversie niet stabiel bij hoge belasting De eerste serieuze BMW superbike bood direct een omvangrijk elektronicapakket. ABS is optioneel vanaf 2009 en standaard vanaf 2012. Helaas met elf kilo wel zwaar. praktisch allemaal aanvullende elektronica (slick-modus en in de eerste serie een enigs zins grof Race-ABS). Originele exemplaren uit 2009 kunnen zomaar 60.000 kilometer en meer op de klok hebben staan. Deze motoren gaan vanaf € 7.500,- over de toonbank. kan het verlies aan dominantie op het circuit worden toegeschreven aan het gecombineerde ABS dat in 2009 werd geïntroduceerd. Het is een complex systeemmet een hoge regelkwaliteit, maar een voor het circuit defensieve afstelling. Ondanks de uitstekende remstabiliteit is de SC59 met geactiveerd ABS geen motor voor last-minute remmanoeuvres. Het ABS voegt bovendien elf kilogram gewicht toe en dat is de reden waarom Honda nog altijd hardnekkig weigert om achterbanden aan te bieden met andere afmetingen dan 190/50 ZR17. Honda vreest dat de motor bij hard remmen over de kop slaat als de achterkant hoger staat. + Geweldige, charismatische motor voor stuurweggetjes, relatief veel koppel in het middengebied, over het algemeen mechanisch robuust en betrouwbaar bij correct onderhoud, ontwerp bijna weer iconisch Koppeling moeilijk te doseren, dure retrofit remblokken, weinig aanbod, goede machines zijn zeldzaam en duur In hetzelfde jaar scherpt Yamaha ook het kuipwerk aan. Vanaf 2012 heeft de R1 zesvoudig instelbare tractiecontrole (TCS). € 9.000,- KLASSE
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3