MotoPlus 01 - 2024

OCC ASION MOTOPLUS 77  € 6.000,- KLASSE + 600 cc-gevoel met meer oomph, extreem betrouwbaar, top rijwielgedeelte, volop reserveonderdelen Sponzige remmen, iets te comfortabel voor racers, hoge tweedehandsprijzen + Koppelrijk en betrouwbaar motorblok, mooi gemaakt, geweldig rijwielgedeelte Lastwisselreacties, lastig om te tunen Niet vanzelfsprekend: het 2006-model met compacte en aantrekkelijke standaardpijp. In 2013 krijgt de Daytona een fris ontwerp, meer vermogen en ABS. Gebruikt vanaf € 7.500,-. inspectie: zoek naar verborgen schade aan het frame onder de stijlvolle aankleding. Veel Gixxers hebben in hun leven veel klappen gehad en zijn er zelfs bij gaan liggen. motor wilt hebben, moet je daarom tevreden zijn met de standaard 123 pk en meer profite­ ren van het extra koppel bocht-uit dan van het maximale vermogen op lange rechte stukken. Getunede racemotoren zijn daarom overigens nauwelijks te vinden op de tweedehands markt. De meeste eigenaren van een Daytona gebruikten de motorfiets op de openbare weg en niet op het circuit. De technische staat van een driecilinder Triumph steekt gemiddeld ver uit boven die van een viercilinder sportmotor uit deze periode. Controleer voor aankoop wel de valstoppen op het balhoofd, die zijn erg gevoelig voor vallen. Veronderstelde koopjes veranderen snel in miskopen. + Giftig op hoge toerentallen gericht motor­ blok, rijwielgedeelte klaar voor de competitie, high-speed en low-speed demping vanaf model RJ11 instelbaar, RJ11 ziet er zelfs vandaag nog modern uit, mechanisch relatief betrouwbaar Standaard geen stuurdemper, relatief giftige gasreactie, zeer hoge prijzen vanaf model RJ11 Ook latere R6’s (hier type RJ15) draaien allemaal meer toeren dan andere zeshonderdjes. hoge kwaliteit zoals Motul 300V. Op motor­ tuning reageert de R6 vanaf de RJ11 als Popeye op een blik spinazie. Een aangepast inlaattraject door het verwijderen van de restrictors in het inlaatgedeelte plus de installatie van een com­ pleet uitlaatsysteem (Akrapovic of Arrow) inclu­ sief tuning (Powercommander of RapidBike) leverden 10 tot 12 pk extra op. Zelfs vandaag de dag zijn R6’s uit deze periode op het circuit nog steeds een factor om rekening mee te houden. Belangrijk! In deze prijscategorie proberen onaf­ hankelijke dealers en particulieren vaak de (hoofd)prijs te krijgen die ver boven de werkelijke waarde van de motor uitstijgt. Schat daarom de waarde van de motor goed in: een racekuip op een zeventien jaar oude supersportmotor rechtvaardigt bij­ voorbeeld geen hoge prijs. Integen­ deel, de prijs moet er juist van dalen. Naast de visuele inspectie is de testrit heel belangrijk: loopt de motor zui­ ver, ontkoppelt de koppeling nauw­ keurig, hoe doet de versnellingsbak het? Over het algemeen geldt: wees sceptisch over accessoires. Zijn de korte kentekenplaathouder en mini-knipperlichten goed geïnstal­ leerd? Anders bestaat het risico op een fiasco bij ritten in de regen als binnendringend water kortsluiting veroorzaakt. En wat nog meer? Honda CBR600RR Gebouwd tussen 2003 en 2018. De kilometerstanden zijn allemaal hoog en naderen vaak de 40.000 kilometer, maar veel machines in dit prijsseg­ ment verkeren in ieder geval in een acceptabele staat van onderhoud. Er is ook een enkele volledig omge­ bouwde racemotor te vinden in de klasse van € 4.000,-. Soms heeft die zelfs waardevolle accessoires als een tweede set wielen. ABS is beschikbaar vanaf modeljaar 2009, het maakt de CBR wel tien kilo zwaarder. Triumph Street Triple 675R De eerste twee generaties (2008 en 2010) zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer € 4.800,-. Ondanks hun hoge kilometerstand zijn de meeste modellen uitzonderlijk goed onder­ houden. Gemiddeld lijken Triumphs veel beter behandeld te worden door hun eigenaren dan Japanse motoren. Daytona 675 R-modellen Meestal zeer goed opgebouwde circuitexemplaren kosten tussen de € 7.500,- en € 8.500,-. De prijzen van de straat-R-modellen liggen daar aanzienlijk onder. Modellen gebouwd vanaf 2013 beginnen rond de € 6.000,-. ABS is pas beschikbaar vanaf deze tweede generatie.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3