MotoPlus 01 - 2024

74 MOTOPLUS OCC ASION OCCASION GEBRUIKTE SPORTMOTOREN APRILIA RSV MILLE ME/RP Om de RSV Mille een echte insider-tip te noemen is overdreven, maar de Aprilia blijft nog altijd onder de radar van sommige men­ sen. Met wat geduld zijn er goed onderhouden exemplaren te vinden. Een chic uitziend alu­ minium brugframe en achterbrug, solide en volledig instelbare Showa/Sachs-vering, met goede Brembo-remmen en de fundamenteel robuuste 60° V-twin van Rotax samen met de grootste kachelpijp ooit gebruikt in serie­ productie zijn de hoekstenen van Aprilia’s eerste superbike. Onvoorwaardelijke stabiliteit gecombineerd met neutraliteit, de dankzij het ruim voorradige koppel ontspannen te rijden maar tegelijk rauwe twin en de exoten-status maken de RSV Mille een topper voor iedereen die een harmonieuze rijervaring belangrijker vindt dan pure prestaties. In termen van top­ vermogen bevindt de Mille zich ongeveer op het niveau van de 600’s van die tijd, maar in deze context zien we dat als een pluspunt. Sleutelwoord hierbij: bandenslijtage. Het modificeren van het luchtfilter, het grotere inlaatspruitstuk van de ME-modellen, EPROM en een goede aftermarket-uitlaat leveren een paar extra paarden op voor een redelijke prijs. Deze trucjes staan allemaal keurig op inter­ net, en soms heeft de vorige eigenaar het al gedaan. Voor achilleshiel achterrem bestaan er oplossingen. Kijk bij de aankoop naar de Technische gegevens (model 2002, RP) Tweecilinder 60° V-twin, 998 cc, 92 kW (125 pk) bij 9.500 tpm, 96 Nm bij 7.000 tpm, 216 kg. Bouwjaar 1998-2000 (ME), 2001-2004 (RP), prijs vanaf € 1.800,- (ME), kilometerstand van 30.000 tot 60.000 km. KAWASAKI ZX-6R 636C Toen de ZX-6R 636 van 2005 tot 2006 de 600 cc-scene op zijn grondvesten deed schud­ den, werd hij beschouwd als een outlaw en een doorn in het oog van de concurrentie. De ongebruikelijke 636 cc cilinderinhoud sloot het model uit van deelname aan het wereld­ kampioenschap Supersport. Daarvoor had Kawasaki de ZX-6RR met een legale 599 cc in het assortiment. Tegenwoordig maakt het normaal gesproken niet uit of een 636cc Ninja deelneemt aan de supersport-klasse in een of andere hobby-cup – of bij circuitdagen. De ZX-6R 636C zette slechts zelden echt 130 pk op de meter, maar in termen van vermogen en vooral koppel staat hij bij de gevestigde super­ sportmotoren tussen de Honda CBR600RR en Suzuki GSX-R600 van vergelijkbare modeljaren. Vooral op stuurwegen blaast hij door zijn 37 cc grotere cilinderinhoud graag vooraan mee. Qua motor is de 636C gebaseerd op voorgan­ ger 636B uit de modeljaren 2003 en 2004. Hij heeft een andere cilinderkop met een nieuwe kleppentrein en nieuwe zuigers, waardoor het topvermogen stijgt van 118 naar 130 pk. Hoe­ wel de brandstof-ingespoten motor tot 13.600 tpm draait, zijn er geen grote problemen of gevoeligheden bekend. De viercilindermotor staat bekend als bombproof. Het krachtige remsysteemmet radiale rem­ klauwen en de voor stuurwegen prima afge­ stelde vering behoren tot de sterke punten van de 636C. In tegenstelling tot zijn voorganger zijn er weinig meldingen van schade aan de ver­ snellingsbak. Toch is het aan te raden om tijdens een proefrit de versnellingsbak eens goed te bekijken: laten de versnellingen (vooral versnel­ ling drie) zich netjes inschakelen, of springen ze er mogelijk uit? In het laatste geval kan dat technisch onheil betekenen, dus keer om of onderhandel over de prijs. Al bij het vorige Technische gegevens (model 2005, 636-C1H) Viercilinder lijnmotor, 636 cc, 96 kW (130 pk) bij 14.000 tpm, 70,5 Nm bij 11.500 tpm, 194 kg. Bouwjaar 2005-2006, prijs vanaf € 3.000,-, kilo­ meterstand van 25.000 tot 40.000 km. SUZUKI SV650 Hoewel hij niet bekendstaat als een klassieke sportmachine, laten populaire cuprace-series met of rond Suzuki’s meest succesvolle midden­ klasser er geen twijfel over bestaan: de SV650 is een van de leukste circuitdag-motoren in het laaggeprijsde segment. Sinds het verschijnen van het AV-model in 1999, laat hij de concurren­ tie achter zich met zijn fameuze 650cc V-twin en geweldige rijeigenschappen. De SV was er tot het einde van de tweede generatieWVBY (2003- 2009) als naked of als deels aangeklede S-versie. Inmiddels staat de vierde editie bij de dealer en aan het basisrecept is weinig veranderd. De originele SV had nog een carburateur en leuke rondingen, maar in 2003 pakt Suzuki uit met elektronische brandstofinjectie, een hoekige sportieve look met twee iconische LED-strips aan de achterzijde en – vanaf 2007 – ABS. Voor prijsbewust circuitgebruik wegen beide genera­ ties ruim onder de tweehonderd kilo. Al vraagt dat eerst om het optimaliseren van de matige standaardophanging. Vooraan voldoen hardere vorkveren en olie met een hogere viscositeit, tot aan instelbare cartridges of zelfs een – relatief gemakkelijk realiseerbare – conversie naar een complete GSX-R voorkant. Voor de achterkant zijn er plug-and-play producten van Öhlins en K-Tech beschikbaar, terwijl standaard dempers van diverse GSX-R of Kawasaki ZX-10R model­ len een uitstekend alternatief zijn voor weinig geld. Motortuning is nauwelijks aan de orde bij de SV. De kosten en de te verwachten presta­ tiewinst staan niet met elkaar in verhouding. De motor is ongemodificeerd betrouwbaar en haalt met gemak kilometrages van meer dan 50.000 kilometer. De problemen beperken zich tot af en toe ontstekingsfouten in de voorste cilinder tijdens rijden in de regen. Een defecte Technische gegevens (model 2003, WVBY) Tweecilinder 90° V-twin, 645 cc, 53 kW (72 pk) bij 9.000 tpm, 64 Nm bij 7.200 tpm, 194 kg. Bouwjaar 1999-2002 (AV), 2003-2009 (WVBY), prijs vanaf € 2.000,-, kilometerstand van 10.000 tot 60.000 km.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3