MotoPlus 01 - 2024
REPORTAGE MOTOPLUS 71 zit een mistlamp. Weet je dat die lampen links en rechts afkomstig zijn van het eerste type Opel Corsa?” De versnellingsbak is een vijfbak van een Triumph Bonneville. Verder zien we veel Yamaha-onderdelen uit de XJ600 en XJ900 zoals de remmen, bedieningsknoppen op het stuur, velgen, voorvork en vering. “De spiegels komen van autofabrikant Reliant. Die waren in die jaren bezig met een vierwieler. Ze had den een prototype, maar daarbij bleef het. Inmiddels hadden ze wel allerlei onderdelen gemaakt, zoals een paar duizend spiegels. Norton kocht die partij spiegels.” Het rijden met de wankel bestempelt Boffé als super comfortabel, heerlijk sturend en tech nisch probleemloos. “Het is een echte toerfiets met zijn beschermende kuip, comfortabele zitpositie en soepele motorkarakter. Op de Commander rij ik op een dag makkelijk 1.500 kilometer. Omdat de motortemperatuur van een wankel hoog is, heb ik er wel een bredere radiateur op gezet. Daarmee krijgt het blok een halve liter koelwater extra.” Heel bijzonder – raadselachtig zelfs – is de uitlaat op de Commander. “Uit het blok komt een bypass die een deel van de uitlaatgassen door een extra demper voert. Deze bypass is van roestvrij staal, net als de rest van de uitlaat. Zo’n extra gedeelte zie je bij geen enkele Com mander. Tot dusver kan niemand mij vertellen waarom deze Commander dit als enige wel heeft. Het heeft misschien te maken met extra expansie-werking. Ik heb er al contact over gehad met de Norton-fabriek en de Norton Owners Club in Engeland.” Behalve de Commander kreeg Boffé in 2017 ook de unieke kans om een nieuwe Dominator te kopen. “Er zijn slechts tweehonderd Norton Dominators gemaakt. Ik heb nummer 65. Op de motorbeurs in Birmingham zag ik de Dominator voor het eerst. Bestellen kon ik hem niet, want ze waren allemaal al op voorhand verkocht. Drie Dominators gingen naar België, maar één klant betaalde niet. Dus kon ik die Dominator later bij de dealer kopen.” In tegenstelling tot de Commander is de Dominator door de steile balhoofdhoek en beperkte stuuruitslag geen gemakkelijke motorfiets om mee te rijden. “Maar wel een hele mooie. Alleen al de vorm van de benzine tank is zo ongelofelijk mooi. Het frame is eigen lijk zoals een featherbed-frame van vroeger. In de buizen onder de tank zit een olievuldop voor het dry-sump smeersysteem. De smeer olie zit dus in het frame.” Het motorblok van de moderne Norton heeft nog steeds de onderliggende nokkenas met stoterstangen. “Die techniek beperkt het ver mogen tot 80 pk. De Dominator is weliswaar niet zwaar, maar ik vind de motorprestaties voor zo’n dure motorfiets te weinig. De motor trilt ook behoorlijk, maar is op kleine weggetjes toch snel door zijn hoge koppel. De afwerking is natuurlijk wel mooi met de Öhlins vering en dikke upside-down voorvork, Brembo race-onderdelen en prachtige swing arm. De kleppen werken hydraulisch. Voor het verversen van de motorolie heb je maar liefst drie aftappluggen. Twee zitten in het carter en een in de versnellingsbak.” De beugel voor de kentekenplaat heeft Boffé er uit esthetische overwegingen afgehaald. Lambda-sondes zette hij er juist wel op. “In de Dominator zitten standaard geen lambda- sondes. Ik heb ze er wel in laten maken omdat ze goed zijn voor een optimaal mengsel. Ik heb de indruk dat het motorkarakter er door ver betert.” Boffé monteert ook een terugslagklep voor de carterventilatie. “Dit geeft drukverlich ting in het carter en daardoor meer vermogen. De originele sensoren bleken afkomstig uit China. Die heb ik allemaal vervangen door sen soren van Yamaha.” Wie heel goed kijkt, ziet dat de merknaam ‘Norton’ op de aluminium benzinetank geen sticker is maar erop is geschilderd. “Omdat ik bang was dat op den duur de Norton-stickers door benzine zouden beschadigen, wilde ik de tank laten vernissen. Maar er is niemand die me de garantie kan geven dat de vernis laag op aluminium goed blijft. Dus heb ik een vriend, die verderop in de straat woont en gespecialiseerd is in het met de hand spuiten en schilderen van motorfietsen, het erop laten schilderen.” n Een lichtere tandriem vervangt de triplex- ketting. De uitlaat van Boffé’s Commando is bijzonder en raadselachtig tegelijk. Vrouw Karine rijdt op een Model 7 en een moderne Triumph 600SS.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3