MotoPlus 01 - 2024

REPORTAGE DE NORTONS VAN GUY BOFFÉ 68 MOTOPLUS REPORTAGE Een grote Britse vlag met daarop het logo van Norton hangt prominent in de werkplaats. Daaronder staat een kwintet Nortons: een Commander, Model 7, Dominator en twee Commando’s. Hoe Norton wil je het hebben? In stalen kasten en op rekken ligt naast gereed­ schap ook een flinke portie reserveonderdelen. De motoren staan hier niet alleen mooi te zijn. De Nortons gaan regelmatig de weg op voor een stevige toertocht of vakantie. Met een tent achterop en proviand in de tas. Vrouw Karine deelt de hobby met haar Norton Model 7 en een Triumph 600SS. Karine en Guy zijn streekgenoten. Ze kennen elkaar al vanaf hun jeugd. Toen Guy nog op een oud Flandriaatje reed, hadden de drie broers van Karine al een motor. Boffé: “Ik wilde ook een motorfiets. Het moest een Europese big twin zijn en geen Harley-Davidson. Na een bezoek aan een motorbeurs werd het een Norton Commando uit 1973. Gekocht vanwege de historie van het merk en het magische ervan.” Zes maanden sleutelde Boffé in zijn vrije tijd aan de Commando om hem weer goed rijdend te krijgen. Het was het begin van zijn fascinatie voor Norton. Ook Karine kocht op een motorbeurs een Norton. Een Model 7 zoals Norton er zeven­ duizend maakte van 1949 tot 1952. Die koes­ tert ze nog steeds en de motor gaat ook nooit meer weg. ”De Norton Model 7 was compleet, maar niet rijdend. Ik heb die toen voor Karine klaargemaakt. We zijn er onder andere mee naar Ierland en Italië geweest. Karine kan er goed op rijden. Wel is het oppassen met rem­ men vanwege de matige voorrem. Vroeger dacht men dat de achterrem belangrijker was. Naderhand heb ik de remvoering in de voor­ rem vervangen door zachtere race-voeringen. Daarmee is de voorrem wel wat verbeterd. Van de 21 dagen dat we met de tent achterop met onze motorfietsen op pad waren, hebben we er twintig gereden.” Al meer dan dertig jaar is Guy Boffé (57) intensief met motorfietsen bezig. Hij sleutelt in de breedste zin van het woord en vreet kilo­ meters, bij voorkeur op een Norton. Boffé bezit twee Commando’s, een Commander en een Dominator. “Dit is mijn zevende motorfiets waarop ik meer dan 100.000 kilometer rij.” | Tekst en foto’s: Harry Linker | Sleutelaar en kilometervreter fijne draad om op het motorblok te bevestigen. Je trekt de koppeling nu met je pink in.” De voorvork is aangepast om een dubbele remschijf te kunnen monteren. “Die rem komt van Norton-specialist Norman White uit Thruxton. White heeft nog aan de race-Nortons van Peter Williams gewerkt om deze te ver­ beteren. Ook werkte hij samen met Williams aan Commando’s om deze comfortabeler te maken en meer vermogen te geven. Er zijn mensen die voor een betere remwerking een grotere remschijf monteren, maar zo’n grotere diameter vind ik niet mooi. Door een dubbele remschijf te monteren zijn ze nog kleiner in diameter dan de originele enkele schijf. Er moet dan wel een andere naaf en vooras in. Bovendien is op de vorkpoot een bevestiging voor de tweede remklauw gelast.” Ook aan het inwendige van het blok wijzigde Boffé het nodige. Bij de secundaire overbren­ ging tussen de versnellingsbak en krukas is de triplex-ketting vervangen door een veel lichtere tandriem. Om deze riem op de juiste spanning te houden is een speciaal beschermdeksel met daarin een riemspanner gebruikt. “De kruk­ assen van een Norton zijn zwaar. Ik heb de krukwangen afgefreesd en de krukas opnieuw gebalanceerd. In de zuigers zijn tien gaten Comfortabele toermachine met achter­ lichten van een… Opel Corsa. Met zijn eerste Norton Commando reed Boffé vier jaar lang, inclusief toertochten, vakanties en woon-werkverkeer. Totdat een automobi­ list in de weg reed en hij er buiten zijn schuld overheen klapte. “Ik lag achttien meter verder met een gebroken pols op straat. Het voorwiel stond tegen de cilinderkop aan. De verzeke­ ring betaalde gelukkig een goede schadever­ goeding uit. Mijn leren broek was nauwelijks beschadigd. Die draag ik nog steeds, maar nu met wat strepen erop.” De gecrashte Commando herrees heftig getuned als café-racer. “De elektronische ont­ steking is van Boyer. Daarmee heb ik ook op andere motorfietsen hele positieve ervaringen. De ontsteking heeft een goede prijs-kwaliteit-­ verhouding en blijft tot een lage spanning van 7V perfect werken.” De normaal zwaar te bedienen koppeling maakte Boffé hydraulisch. “Uit aluminium draaide ik een cilinder met O-ring afdichting en »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3