MotoPlus 01 - 2024
TEST BRIDGESTONE BATTLAX HYPERSPORT S23 60 MOTOPLUS TEST Met de nieuwe S23 claimt Bridgestone snellere rondetijden, een preciezer stuur gevoel én een langere levensduur. de druk 0,2 bar te verlagen bij een extreem hoge circuittemperatuur. Er is veel rijtijd en dit zijn de bevindingen. De Yamaha MT-09 is een heerlijk apparaat op de S23’s en doet eigenlijk BESCHIKBARE MATEN Voor 120/70ZR17 Achter 160/60ZR17 180/55ZR17 190/50ZR17 190/55ZR17 200/55ZR17 Ze zijn bijna overkill, maar ook onder de Honda Hornet 750 werken de S23’s uit stekend. alles goed: stuurt neutraal, is goed gedempt en remt oké. De Kawasaki Z900 is een veel zachter geveerde machine en daardoor ook wat beweeglijker. In deze trim de mindere circuitfiets. Dan de BMW M1000R. Ik was begin vorig jaar bij de persintroductie, waarbij we niet op het circuit reden, maar deze circuit kennismaking valt toch wat tegen. Alsof het circuit bezaaid is met hobbels, waarbij de grip aan de voorkant hier erg matig is, net alsof er te weinig gewicht op de voorkant rust. Dan de Suzuki GSX-R1000, wat is dat toch een heerlijk apparaat. Als een met fluweel omklede boks handschoen: alles gaat makkelijk en vriende lijk en ondertussen beuk je over het circuit. De banden komen hier helemaal tot hun recht: oprecht uitmuntend. Jammer dat ’ie niet meer leverbaar is. Dan stap ik op een Honda Hornet 750 en dat rijdt prima, maar feitelijk zijn de S23’s overkill. Alles krast en schraapt over de grond. Een korte sessie op een KTM 1290 Super Duke is bruut gaaf. Wat een wildebeest (om maar in Afrikaanse dierentermen te blijven). Het pak ket functioneert wel erg goed! In een hoekje staat een Suzuki Hayabusa en uit journalistieke interesse vraag ik of deze ook beschikbaar is. Zeker wel! Tja, het is wat zacht gedempt en omgooien gaat zwaar, maar het gaat wel. De machine stuurt in ieder geval neutraal op de Bridgestones. Tot slot rij ik nog met een KTM 890 SMT en terwijl ik erop stap heb ik serieuze bedenkingen (best zwaar, erg hoog stuur…), maar na een paar ronden gewenning blijkt dit een superleuke machine, die veel beter stuurt dan je zou denken. Vooral het voorwielgevoel is echt indrukwekkend! Onder de streep biedt de nieuwe Bridgestone S23 een knappe mix van een indrukwekkende portie grip, een heerlijk lichtvoetig stuur gedrag en dat gecombineerd met een grote stabiliteit. De slijtage op het circuit was heel mooi egaal en zeker niet verkeerd. Met som mige banden werd twee volle dagen gereden en dat waren twaalf sessies per dag. Ook een bonus is dat de banden fijn blijven sturen als ze tot op de slijtagenok versleten zijn. Tot slot: de eerste indruk is dermate goed dat je soms vergeet dat we het over straatbanden heb ben en als de claims van Bridgestone correct zijn, dan strijdt de S23 wederom mee voor de hoofdprijs in de grote vergelijkingstesten. De S23 ligt vanaf januari bij de dealer. n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3