MotoPlus 01 - 2024

TEST BRIDGESTONE BATTLAX HYPERSPORT S23 Sinds de lancering van de S22 verschenen nieuwe concurrenten, waarbij elke fabrikant zijn eigen plekje trachtte te veroveren en daartoe werden steeds iets andere ontwerp­ keuzes gemaakt. Zoals te lezen in de grote sportbandentest in MotoPlus 07/2022 zijn sommige iets meer toegespitst op de straat, zoals bijvoorbeeld de Michelin Power 5, terwijl een band als de Pirelli Diablo Rosso IV op de natte baan wat beter scoorde. Feit blijft dat de voorsprong op zulke gebieden klein was en bovendien was de S22 voor circuitgebruik nog steeds de topper. Een persoonlijke aan­ vulling hierop is dat ik behoorlijk wat gereden heb met de S22’s op een Suzuki GSX-R1000 op straat en steeds onder de indruk was van hóe goed de S22 is. Vooral de combinatie van lichtvoetig sturen zonder nerveus te worden en het compleet afwezig zijn van een opricht­ moment tijdens de bocht inremmen. De S23 heeft dus grote schoenen om te vullen. Laten we eerst eens naar de techneuten luisteren om te horen wat ze bedacht hebben. Vergeleken met de S22 claimt Bridgestone het een en ander. Zo moet de nieuwe band op een droog circuit 2,4% snellere rondetijden kunnen zetten, op nat wegdek 4% (en een 3% kortere remweg), het stuurgevoel zou precie­ zer zijn en bovendien is de levensduur volgens Bridgestone met 8% toegenomen. Deze resul­ taten zijn gemeten op het Autopolis-testcircuit in Japan, met een Yamaha R1 en een MT-10. Voor deze verbeteringen waren uiteraard een aantal technische innovaties nodig. De verbeterde laterale grip wordt verzorgd door een nieuwe compound op de buitenste stro­ ken van de looplaag, waarbij twee chemische componenten nieuw zijn: een ‘grip improver’ zorgt ervoor dat het rubber beter het wegdek volgt en middels koolstof worden de flexibele polymeren verstevigd. Dit is uiteraard geen sluitende chemische uitleg, maar doorvragen leverde slechts een paar vriendelijk glim­ lachende Japanners op. De natte grip is meer zichtbaar, want de Pulse Groove & Deflector Technology uit de T33 wordt in de achterband toegepast. De groeven net naast het centrum van het loopvlak hebben halverwege de groef een vernauwing en als je heel goed kijkt is een ‘wiebertje’-vormige verhoging in de groef zichtbaar. Deze twee factoren zorgen voor een venturi-effect waardoor de watersnelheid in die groef toeneemt en dát zorgt dus voor meer grip. Je zou ervoor naar de dealer rijden om het eens te bekijken! Dan zijn er nog aan­ passingen gedaan aan het groevenpatroon van de voorband (gepikt van de RS11) voor meer stuurprecisie. Een zeer brede groep testmotoren mag demonstreren hoe alle aanpassingen uitpak­ ken. De temperatuur was rond de 20 graden en de bandendruk was 2,3 bar voor en 2,1 achter voor de 190- en 200-banden en 2,2 bar voor de 160 en 180. Bridgestone raadt aan om Na bijna vijf jaar lost de Bridgestone Battlax Hypersport S23 haar voorganger af. We proberen het nieuwe rubber uit op het Zuid-Afrikaanse circuit Kyalami dat speels over het golvende landschap danst, wat voor een spectaculaire baan zorgt. De blinde bochten, rempunten die zowel heuvelop als -af gaan en accele­ ratiezones vanuit langzame én supersnelle bochten bieden een betoverende diversiteit aan uitdagingen voor mens, machine én band. De S23 mag haar beste rubbertje voor zetten! | Tekst: Matthijs van de Wall; Foto’s: Bridgestone | KNAPPE MIX Front shoulder Rear Edge De rode stroken van de looplaag bestaan uit de nieuwe compound, wat meer laterale grip geeft. 58 MOTOPLUS TEST »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3