MotoPlus 01 - 2024
DUURTEST MOTOPLUS 49 BANDENTIPS Foto’s: fabrikanten, mps-Fotostudio Bridgestone AT41 Een lichtvoetige band in verge lijking met de standaard Pirelli Scorpion Trail II banden. De AT41 laat zich vlot op één oor leggen en voelt dan op de sowieso al speelse Multistrada bijna ner veus aan. De blokken van het relatief grove profiel geven een prima feedback, waarbij de stabi liteit in bochten, die iets minder is dan van de standaardbanden, pas bij een zeer sportieve rijstijl negatief wordt beïnvloed. Op hoge snelheid neigt de AT41 eerder tot pendelen dan de standaardbanden. Metzeler M9RR Voor alle sportieve wegrijders is de Metzeler M9RR een goed alternatief voor het standaard Pirelli schoeisel. Hoewel de M9RR een beetje traag instuurt en zeker eerst op temperatuur moet komen, geeft hij daarna duidelijke feedback en veel grip. De stabiliteit in bochten is uitstekend, zelfs bij een zeer sportieve rijstijl. Alleen onder koudere omstandigheden gaat het allemaal wat minder vanzelf sprekend. De rechtuitstabiliteit is onberispelijk, zelfs bij snelheden boven de 200 km/uur. Michelin Road 6 Een uitstekende band voor wisselende omstandigheden. De Road 6 levert de beste rij eigenschappen op nat en koud wegdek. Hij is wendbaarder dan de standaardbanden en laat zich makkelijk in de bocht leggen zonder nerveus te worden. De Road 6 is tot een sportieve rijstijl heerlijk stabiel in de bocht, maar wanneer het dan nog harder gaat, dan neemt de stabiliteit wat af. De rechtuitstabiliteit is op hoge snelheid iets minder dan van de standaardbanden. Pirelli Scorpion Trail II Zit standaard onder de Multi strada V4 S. De Scorpion Trail II neemt bochten in het algemeen vertrouwd, maar is niet zo wendbaar als sommige andere banden. Het stuurgedrag blijft zeer neutraal over het volledige hellingshoekbereik, bovendien voorzien de Pirelli’s in een goede stabiliteit en voldoende grip tij dens sportieve ritten. Hetzelfde geldt voor veranderende weers omstandigheden. Pas vanaf 200 km/uur neigt de Multi licht tot pendelen, dat wordt echter vroegtijdig aangekondigd. Ducati door de uithoudingstest suist, zal de 60.000-beurt waarschijnlijk nog voor het begin van het nieuwe seizoen, deze winter dus nog, plaatsvinden. De motorfiets is nog altijd onver minderd populair, vooral wanneer er langere afstanden moeten worden afgelegd. Tijdens de koude dagen zijn de verwarmde handvatten en zadels evenals de goede weersbescherming welkome features onder de doorrijders. In combinatie met de alom geprezen rijeigen schappen lijkt de kans klein dat de Multistrada deze winter voor langere tijd stil komt te staan. Zolang de toestand van de wegen het toelaat, laten we ons graag opwarmen door de vurige Italiaan. Op naar de 100.000! n Afgelopen zomer maakte de Multistrada onder meer een reis van het Comomeer naar Gubbio in Umbrië.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3