MotoPlus 01 - 2024
48 MOTOPLUS DUURTEST DUURTEST TUSSENBALANS DUCATI MULTISTRADA V4 S Foto’s: fact/Joachim Schahl EINDDEMPERS IN DE TEST Standaard einddemper De standaard uitlaat van de Multistrada V4 S weegt 2,7 kilogram. De geluidssterkte nam tijdens de duurtest toe van 92 naar 93 dB, een bescheiden toename die subjectief eigenlijk niet waarneembaar is. Het geluid zelf is aan genaam onopvallend, in vergelijking met de after-market einddempers is er bij lage toeren tallen minder van de emotionele bas te horen. Het slanke design mist qua uitstraling wat exclusiviteit door het gebruik van kunststof in plaats van carbon. Akrapovic Titan slip-on Gemaakt van lichtgewicht titanium en afge werkt met een carbon eindkap. De Akrapovic demper is op de Multistrada een aantrekkelijke visuele versterking, en dat niet alleen. Met een gewicht dat ruim een halve kilo onder dat van de originele einddemper ligt (2,1 kilogram), is ’ie ook goed voor de weegschaal. Het geluid is vol en geeft de motor karakter, bovendien bevestigt de testbank een kleine toename in prestaties. Met 92 dB(A) is de Akra ook bij stil stand relatief discreet. Zard Titan slip-on De Zard is eveneens gemaakt van titanium en carbon en valt in vergelijking met de andere twee einddempers op door zijn design en iets prominentere afmetingen. Met een gewicht van 3,1 kilogram zijn deze afmetingen helaas ook terug te vinden op de weegschaal. In tegenstelling tot andere dempers produceert de Zard een meer extravert geluid en is met 94 dB(A) akoestisch ook meer aanwezig. Op de testbank is tevens een lichte toename op pres tatiegebied te zien. Vermogen aan de krukas. Metingen op de Dynojet 250-testbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximaal mogelijke afwijking ± 5%. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 20 40 60 80 100 120 140 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Ducati MultistradaV4 S standaard 118,3 kW (161 pk) bij 10.600 tpm 115,5 Nm bij 8.800 tpm 180 160 140 120 100 80 60 40 20 60 80 100 120 Koppel in Nm 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 20 40 60 80 100 120 140 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Ducati MultistradaV4 S Akrapovic 120,0 kW (163 pk) bij 10.700 tpm 117,1 Nm bij 8.900 tpm 180 160 140 120 100 80 60 40 20 60 80 100 120 Koppel in Nm 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 20 40 60 80 100 120 140 Motortoerental 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm Ducati MultistradaV4 S Zard 120,1 kW (163 pk) bij 10.500 tpm 116,2 Nm bij 8.900 tpm 180 160 140 120 100 80 60 40 20 60 80 100 120 Luxe voor de smartphone: een geventileerd opbergvak, dat kosteloos werd gemonteerd in het kader van een service-actie. moest de keyless start-unit van de Duc worden vervangen. Ook de bovenste kroonplaat was beschadigd en moest worden vervangen. Na deze avonturen volgen vele stressvrije kilometers zonder bezoek aan de werkplaats. Qua brandstofverbruik is de Ducati nog steeds wat dorstig: tot nu toe verbruikt hij gemiddeld 6,33 liter per 100 kilometer, ofwel 1 op 15,8. Dit is weliswaar beter dan de fabrieksopgave van 1 op 15,4, echt vrolijk wordt je portemonnee er echter nog altijd niet van. Helemaal omdat het verbruik op snelwegritten al snel kan oplopen tot 1 op 12,5 en nog meer. Desondanks: in com binatie met een tankinhoud van 22 liter kunnen we op een tank gemiddeld zo’n 347 kilometer afleggen, redelijk gangbaar voor een reismotor fiets van dit kaliber. Toen de hete maand juli ten einde liep, was het tijd voor de 45.000-onderhoudsbeurt, waarbij geen opvallende zaken aan het licht kwamen. Naast de motorolie werden ook de vorkolie en remvloeistof ververst. De versleten voorrem blokken waren ook aan vervanging toe (totale kosten: € 952,47). Als onderdeel van een service- actie kreeg de Duc ook een upgrade van het smartphone-compartiment (zie foto). Het is nu uitgerust met een ventilator voor koeling, net als op de huidige modellen. Dat is overigens geen speciale behandeling of verzoek van onze kant, alle Multistrada’s kregen deze upgrade. In oktober, met een goede 52.000 kilometer op de klok, kreeg de Multi wederom een nieuwe ketting en tandwielen (€ 454,30). Tot slot een vooruitblik op de komende maan den: bij 60.000 kilometer wordt de motor van de Multi, of beter gezegd de kleppen, voor het eerst gecontroleerd – en meer specifiek de klepspeling. En met de snelheid waarmee de
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3