MotoPlus 01 - 2024

46 MOTOPLUS DUURTEST DUURTEST TUSSENBALANS DUCATI MULTISTRADA V4 S Accu Geen sap meer: tijdens een meerdaagse tour door Italië in de zomer begaf de accu van de Ducati het. Kan gebeuren en dat is de motor zelf slechts ten dele aan te reke­ nen. Het gevolg van een dergelijk euvel is daarentegen wel uiterst irritant, want zon­ der spanning start de motor immers niet, waardoor er constant hulp moest worden ingeschakeld. Vervanging was in een paar minuten gepiept, en dat onder garantie. Achterwiellager Na het voorwiellager geeft ook het achter­ wiellager de geest nadat er vocht is binnen­ getreden, aldus het werkplaatsrapport. Het volledig kapot gelopen lager maakte het euvel kenbaar met vreselijke slijpgeluiden en een sterk verstoord rijgedrag. De Multi­ strada kon zijn rit niet afmaken en werd onderweg aan de kant gezet. Omdat ook de velg door het kapotte lager beschadigd was, werden beide vervangen. De rekening bedroeg nul euro, want garantie. DEFECTEN TIJDENS DE TEST Foto’s: MPS, Thomas Schmieder Stuurslot Een volledig buiten de schuld van de Multistrada vallend euvel. Op weg naar het Isle of Man werd er overnacht in Liverpool, waarbij de V4 S ’s nachts voor het hotel slacht­ offer werd van een poging tot diefstal. Het stuurslot werd met geweld opengebroken, maar wat de dieven niet lukte was het daadwerkelijk starten van de motor, waarna deze werd gedumpt achter een container. Een geluk bij een ongeluk. Een nieuw contactslot en bovenste kroonplaat (€ 950,00) waren wel ons deel. Kosten die we uiteraard niet meenemen in de eindbeoordeling. Met de optionele koffers voorziet de Multistrada in ruim voldoende opbergruimte. Na de eerste tussentijdse beoordeling bij 25.000 kilometer, een kwart van de volledige duurtestafstand, begon de Multistrada V4 S aan het nieuwe motorseizoen, dat toen nog knap koud was. Testrijder Thomas nam de Ducati mee voor een paar ritjes in ijzige temperaturen tussen de nul en tien graden. Geen pretje zou je denken, maar integendeel, hij prijst de ‘grill­ kwaliteiten’ van de handvatverwarming en uitstekende windbescherming van de Multi in het logboek. Zijn bondige samenvatting luidt: geweldige wintermotor! Met de late komst van de lente begon dan toch eindelijk het aangename deel van het motorseizoen, waarvoor de Multi nog snel een 30.000-kilometer onderhoudsbeurt kreeg, inclusief nieuwe remblokken en een nieuwe kettingset (€ 712,09 euro). In april moest hoofd­ redacteur Uwe Seitz de V4 S echter parkeren van­ wege verontrustende ‘slijpgeluiden’en onrust in het rijwielgedeelte. De diagnose: een defect achterwiellager. Extra vervelend, want door het defect was ook het achterwiel beschadigd en moest dit daarom eveneens worden vervangen. Gelukkig bleek het een garantiegeval. In mei stond er voor de Italiaan een vakantie gepland, en wel naar zijn thuisland Italië. De geplande ‘ontspanning’met pizza en wijn veranderde binnen een paar dagen in ‘onder spanning’omdat de Multistrada een paar keer niet wilde starten, waarna tot twee keer toe hulp moest worden ingeschakeld. Gelukkig blijken Italianen bijzonder hulpvaardig, zeker wanneer het een gestrande Ducati betreft. Eenmaal thuis­ gekomen werd het probleem vrij makkelijk opgelost met de montage van een nieuwe accu. Vervolgens mocht de Ducati sportredacteur Peter Mayer vergezellen naar het Isle of Man. Geen zorgen, beide gingen er puur als toe­ schouwer en niet als deelnemer heen. De reis naar ’s werelds beroemdste motorsporteiland verliep echter niet zonder de nodige compli­ caties, die overigens niet de schuld van de Multistrada waren. Na een overnachting in de haven van Liverpool kregen we een opgewon­ den Peter aan de lijn: “De Ducati is verdwenen!” De beelden van de bewakingscamera op de parkeerplaats van het hotel tonen korte tijd later hoe drie gemaskerde figuren het stuurslot van de Multistrada forceren en de motor uit beeld duwen. De mannen blijken een voor­ liefde voor Italiaans fabricaat te hebben, de Harley-Davidson Pan America die ernaast staat laten ze namelijk ongemoeid. Een paar uur later volgt opluchting na een tweede telefoon­ tje van Peter: iemand had de gestolen Ducati ontdekt, goed verstopt achter een container. Het omzeilen van de startonderbreker bleek moeilijker en/of tijdrovender dan gedacht, waarna de ‘proletarische kopers’ de Multistrada dumpten. Peter haalde de Ducati meteen op en ging er snel vandoor. Terug op de redactie »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3