MotoPlus 01 - 2024

5 SPORTIEVE TOERMOTOREN UIT 3 GENERATIES CONCEPTVERGELIJKING CONCEPT VERGELIJKING MOTOPLUS 39  BMW R1250GS Ducati SuperSport 950 S Honda VFR750F Kawasaki Ninja 1000SX Triumph Sprint ST 1050 HULPSYSTEMEN ABS/instelmogelijkheden (niveaus)  hellingshoek­ afhankelijk ABS (3) 1  hellingshoek­ afhankelijk ABS (3) –  hellingshoek­ afhankelijk ABS  Tractiecontrole (niveaus)  (2/4 1 /uitschakel­ baar)  (8/uitschakelbaar) –  (3/uitschakelbaar) – Quickshifter  (op/terug) 1  (op/terug) –  (op/terug) – Rijmodus (standen)  (3/51)  (3) –  (4) – Cruise control/e-Call  2 /  –/– –/–  /– –/– VERING Elektronisch instelbare vering  – – – – Instelmogelijkheden voorvork demping in- en uitgaande demping, veervoor­ spanning veervoorspanning in- en uitgaande demping, veervoor­ spanning veervoorspanning Instelmogelijkheden achterschokdemper demping, veervoor­ spanning in- en uitgaande demping, veervoor­ spanning uitgaande demping, veervoorspanning in- en uitgaande demping, veervoor­ spanning (stelwiel) uitgaande demping, veervoorspanning ERGONOMIE Verstelbare ruit  – – – – Verstelbaar rem-/koppelingshendel  /   /   /   /   /  BOORDCOMPUTER Dashboard-weergave TFT TFT analoog TFT analoog + LCD Bediening vanaf stuur   –  – Weergave dashboard verstelbaar  (Road/Sport) – –  (Street/Sport) – Weergave hellingshoek/vertraging  (graden) /  (balken) –/– –/–  (graden) /  (balken) –/– Versnellingsindicator/schakellamp/laptimer  /  /–  /  /  –/–/–  /  /– –/–/– Benzinemeter/resterende actieradius  /   /   /–  /   /  Momentaan benzineverbruik/Ø –/   /  –/–  /   /  Rijtijd/gemiddelde snelheid  /   /  –/–  /   /  Omgevings-/motortemperatuur  /   /  –/   /  –/  Klok/boordspanning  /   /   /–  /   /– UITRUSTING Handvatverwarming (niveaus)/ waarschuwingslichten  (3) 3 /  –/  –/– –(€ 332,85)/   (2)/– 12V-/USB-aansluiting  /  –/  –/– –(€ 111,-)/– (€ 102,45)  /– Middenbok  2 –  –  Haakse ventielen/ bandenspanningscontrole  /  3 –/–  /- –/–  /– UITRUSTING IN DETAIL is er op oneffenheden onder hellingshoek wat beweging voelbaar. Alsof voor- en achterband niet steeds honderd procent hetzelfde willen. Komt dat door de 190-achterband, de enige in dit testveld? Of door de verder uitstekend grip biedende Bridgestone S22’s, in de door Kawasaki aanbevolen ‘G’-specificatie? De veerelementen van de Ninja 1000SX, ook de enige machine met een dubbelzijdige swingarm in dit kwintet, spreken goed maar niet super fijngevoelig aan. De Ninja-remmen staan hun mannetje en ankeren stevig. Boven­ dien is de veervoorspanning achter met een handig stelwiel te verstellen, wat deze kracht­ patser met zijn korte wielbasis nog wat wend­ baarder maakt. Wendbaarheid is dan weer niet het sterkste punt van de Triumph Sprint ST 1050. Vanaf zo’n 100 km/uur verstijft de Brit merkbaar. En dat ondanks de nagenoeg op de Ducati lijkende geometrie. Het wisselgeld voor 42 kilo extra gewicht. Uitlaatdempers hoog in het kontje zijn niet zonder reden uit de mode geraakt. De Brit rust dan ook zwaar op zijn veren, waarbij de voorvork wat overdempt aanvoelt. Daardoor moet Robert bij hogere bochten­ snelheden een beetje op de tast voelen wat er onder de wielen gebeurt. Daarnaast heeft de Sprint in het krappere bochtenwerk, en ook daarvan is er veel te vinden in de Eifel, de neiging om haast als vanzelf dieper in hellings­ hoek te duiken dan je van plan was. Bij het aanremmen van bochten werkt de 1050 een beetje op de zenuwen. Bij de eerste greep in het remhendel gebeurt er namelijk verbazing­ wekkend weinig. Je moet de rem eerst weer loslaten en vervolgens opnieuw aanleggen. Duidelijk een gevalletje van remmen laten ont­ luchten, wat we bij de eerste de beste motor­ zaak dan ook doen (bedankt Zweirad Schmitz in Adenau, ook voor het weer gangbaar maken van de Nissins van de VFR!). Op de rem wil de Triumph wat naar buiten en heeft hij een duidelijke voorkeur voor de wijde lijn. Maar eenmaal onder hellingshoek valt er weinig af te dingen op de stuurprecisie van de Brit. Mooi meegenomen is het forse koppel dat de driecilinder al onder de 5.000 toeren  = standaard c.q. aanwezig op testmotor; – = niet leverbaar; 1 onderdeel Dynamic-pakket; 2 onderdeel Tour-pakket; 3 onderdeel Comfort-pakket »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3